Το έργο που χρηματοδοτείται από την ΕΕ στην Ελλάδα για τις μεταφορές

Η ΕΕ επενδύει 6,2 δισ. ευρώ σε βιώσιμες, ασφαλείς και αποδοτικές υποδομές μεταφορών, με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας επιλεγμένο από την Ελλάδα.
Eurokinissi

Η Επιτροπή επέλεξε 107 έργα υποδομών μεταφορών, από συνολικά 353 προτάσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο προκήρυξης, η οποία δημοσιεύτηκε το 2022, τα οποία θα λάβουν επιχορηγήσεις ύψους άνω των 6 δισ. ευρώ από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), το χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ για στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.

Πάνω από το 80% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που θα καταστήσουν πιο αποδοτικό, οικολογικό και ευφυές το δίκτυο σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων οδών κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Επιπλέον, τα έργα θα ενισχύσουν τις λωρίδες αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας, οι οποίες δημιουργήθηκαν για τη διευκόλυνση των εξαγωγών και των εισαγωγών της Ουκρανίας.

Έχει επίσης δοθεί προτεραιότητα στη χρηματοδότηση μεγάλων διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ. Σε αυτές περιλαμβάνονται η σήραγγα βάσης του Brenner (που συνδέει την Ιταλία και την Αυστρία), η Rail Baltica (που συνδέει τα τρία κράτη της Βαλτικής και την Πολωνία με την υπόλοιπη Ευρώπη) και το διασυνοριακό τμήμα μεταξύ Γερμανίας και Κάτω Χωρών (Emmerich-Oberhausen).
Θαλάσσιοι λιμένες της Ιρλανδίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας, των Κάτω Χωρών και της Πολωνίας θα λάβουν χρηματοδότηση για την ανάπτυξη της από ξηράς ηλεκτροδότησης με σκοπό τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα ελλιμενισμένα σκάφη.
Το έργο που επιλέχθηκε στην Ελλάδα αφορά μελέτες και εργασίες για την ανάπτυξη υποδομών από ξηράς ηλεκτροδότησης (SSE) στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο αποτελεί βασικό λιμάνι του διαδρόμου ORIENT- EAST /MED. Θυμίζω ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας πρόσφατα αποκρατικοποιήθηκε. Το έργο καλύπτει εργασίες για την ανάπτυξη της SSE για τρεις θέσεις αγκυροβολίας καθώς και τεχνικές μελέτες και τεύχη δημοπράτησης για πρόσθετες θέσεις SSE και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για την κάλυψη των αναγκών της SSE. Το σημαντικότερο όφελος του έργου θα είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα ελλιμενισμένα πλοία.
Προκειμένου οι εσωτερικές πλωτές μεταφορές να προσαρμοστούν στις μελλοντικές εξελίξεις, θα εκσυγχρονιστούν οι υποδομές κατά μήκος των διασυνοριακών πλωτών οδών Σηκουάνα-Σκάλδη στη Γαλλία και το Βέλγιο. Θα αναβαθμιστούν επίσης οι εσωτερικοί λιμένες στις λεκάνες του Δούναβη και του Ρήνου, π.χ. στη Βιέννη και στο Άντερναχ.
Για την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας και της διαλειτουργικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) θα εγκατασταθεί σε αμαξοστοιχίες και σιδηροδρομικές γραμμές στην Τσεχία, τη Δανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αυστρία και τη Σλοβακία. Στο οδικό δίκτυο, διάφορα κράτη μέλη της ΕΕ θα αναπτύξουν ευφυή συστήματα και υπηρεσίες μεταφορών (ITS), ιδίως συνεργατικά ITS (C-ITS) για ασφαλέστερες και αποδοτικότερες μεταφορές. Ορισμένα κράτη μέλη θα λάβουν στήριξη για ευρωπαϊκά έργα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, για αποδοτικότερες αεροπορικές μεταφορές και τη δημιουργία ενός Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.

Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ θα λάβει τη μορφή επιχορηγήσεων, με τις οποίες θα συγχρηματοδοτηθεί το συνολικό κόστος των έργων.

Από το 2014, ο Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» έχει στηρίξει 1.300 έργα μεταφορών με συνολικά 29,4 δισ. ευρώ (χωρίς να συνυπολογίζονται τα έργα που επελέγησαν σήμερα).

Δημοφιλή