Το σάκε ως ξεχωριστό παραδοσιακό ιαπωνικό προϊόν, θεωρείται πως είναι πιο γνωστό παγκοσμίως ακόμη και από το σούσι. Παρασκευάζεται σε αιωνόβιες αποθήκες στην κορυφή του βουνού, οι λάτρεις το απολαμβάνουν στα ”ιζακάγιας” της χώρας που μοιάζουν με παμπ, το στάζουν κατά την διάρκεια των γαμήλιων τελετών και σερβίρεται ελαφρώς παγωμένο μαζί με ειδικά εδέσματα.
Το απαλό κρασί από ρύζι που παίζει καθοριστικό ρόλο στις γαστρονομικές παραδόσεις της Ιαπωνίας κέρδισε τώρα μια θέση στoν Κατάλογο Στοιχείων της ″άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco.
Σε μια συνάντηση στο Luque της Παραγουάης, Τα μέλη της επιτροπής της UNESCO για την διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας που συνήλθαν για μια ειδική συνεδρίαση στην Παραγουάη, ενέταξαν στον κατάλογο του οργανισμού 45 πολιτιστικές πρακτικών και προϊόντα από όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών, εκτός του σάκε, το λευκό τυρί Βραζιλίας, το ψωμί μανιόκας Καραϊβικής και το παλαιστινιακό σαπούνι ελαιολάδου.
Σε αντίθεση με τον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ο οποίος περιλαμβάνει τοποθεσίες που θεωρούνται σημαντικές για την ανθρωπότητα, όπως οι Πυραμίδες της Γκίζας στην Αίγυπτο, ο Κατάλογος άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς αφορά προϊόντα και πρακτικές διάφορων πολιτισμών που αξίζουν αναγνώρισης.
Μια ιαπωνική αντιπροσωπεία χαιρέτισε την απόφαση.
″Το σάκε θεωρείται θεϊκό δώρο και είναι απαραίτητο για κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ιαπωνία”, δήλωσε στο Associated Press ο Τακεχίρο Κάνο, ο Ιάπωνας πρεσβευτής στην UNESCO.
Τα βασικά συστατικά για την παρασκευή του σάκε είναι λίγα: ρύζι, νερό, μαγιά και κότζι, μύκητας που χρησιμοποιείται στην Ιαπωνία για την ζύμωση του ρυζιού. Απαιτείται μία δίμηνη διαδικασία βρασμού στον ατμό, ανάδευση, ζύμωση και πίεση. Το ρύζι - το οποίο κατέχει τεράστια δύναμη μάρκετινγκ ως μέρος της ευρύτερης πολιτιστικής ταυτότητας της Ιαπωνίας - είναι το κλειδί για την αλκοολούχα παρασκευή.
Για να αναγνωριστεί ένα προϊόν ως ιαπωνικό σάκε πρέπει και το ρύζι που χρησιμοποιήθηκε για την παρασκευή του να είναι ιαπωνικό
Η αναγνώριση από την UNESCO, όπως επισήμανε η αντιπροσωπεία, εστίασε πολύ στην γνώση και στην πρακτική για την παρασκευή σακέ υψηλής ποιότητας.
Τίμησε επίσης μια παράδοση περίπου 1.000 ετών αφού το σάκε ”εμφανίζεται” στο διάσημο μυθιστόρημα του 11ου αιώνα της Ιαπωνίας, “H ιστορία του Τζένζι”, ως το ποτό της επιλογής στην εκλεπτυσμένη αυλή Χεϊάν.
Τώρα, η Ιαπωνία ελπίζει να αποκαταστήσει την εικόνα του σάκε ως του κορυφαίου αλκοολούχου ποτού της Ιαπωνίας, ακόμη και αν οι νεότεροι πότες στη χώρα στρέφονται σε εισαγόμενο κρασί ή εγχώρια μπύρα και ουίσκι.
″Σημαίνει πολλά για την Ιαπωνία και για τους Ιάπωνες” είπε ο Κάνο για τον χαρακτηρισμό που απέδωσε η UNESCO σάκε. ”Θα βοηθήσει στην ανανέωση του ενδιαφέροντος για την παραδοσιακή επεξεργασία του σάκε”.
Στο Τόκιο, ο Χιτόσι Ουτσονομίγια, ο διευθυντής της Συνοσμποδνίας Ιαπωνικού Σάκε, συμφωνεί. ”Ελπίζω ότι αυτή θα είναι επίσης μια ευκαιρία για τους Ιάπωνες να δουν με άλλη ματιά στο σάκε, το σότσου και το αγαμόρι, που είναι η ουσία του πολιτισμού τους. Θα ήθελα να το δοκιμάσουν έστω και μια φορά και να δουν τι γεύση έχει”.
Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός, Σιγκέρου Ισίμπα, δήλωσε ”ευχαριστημένος”από την ένταξη του σάκε στην Κατάλογο της Unesco και συνεχάρη όσους έχουν αφοσιωθεί στην διατήρηση και την προώθηση της ιαπωνικής παράδοσης.
Επίσης, Ιάπωνες παρασκευαστές εξέφρασαν την ελπίδα ότι η εξέλιξη αυτή μπορεί να δώσει ώθηση στην εξαγωγική οικονομία της χώρας, καθώς η δημοτικότητα του σάκε εκτινάσσεται σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα Ηνωμένες Πολιτείες, εν μέσω αυξημένου ενδιαφέροντος για την ιαπωνική κουζίνα.
Εξαγωγές σάκε, κυρίως στις Η.Π.Α. και την Κίνα, αποφέρουν έσοδα άνω από 265 εκατ. δολαρίων ετησίως, σύμφωνα με την Συνομοσπονδία.