Το Ισραήλ αναμένει απόφαση για να δοθεί το «πράσινο φως» για την κατασκευή ενός αγωγού 2.000 χλμ που θα συνδέει τα κοιτάσματα αερίου της ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη ως τις αρχές του 2019, δήλωσε στο Reuters ο υπουργός Ενέργειας της χώρας, Γιουβάλ Στάινιτς.
Ο αγωγός, ο οποίος θα περνά από το Ισραήλ και την Κύπρο στην Ελλάδα και την Ιταλία, μέσα από βαθιά ύδατα, θα αποτελούσε ορόσημο για την ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία αερίου στη λεκάνη του Λεβάντε, στην ανατολική Μεσόγειο, παρέχοντας πρόσβαση σε μια μεγάλη αγορά.
Η ΕΕ θεωρεί τον αγωγό, που εκτιμάται πως θα κοστίσει 7 δισ. δολάρια, ως «εξαιρετικά ανταγωνιστικό», καθώς οι τέσσερις χώρες συνεχίζουν τους σχεδιασμούς κατασκευής για το τεχνικά πολύπλοκο έργο, δήλωσε στο Reuters αργά την Τετάρτη ο Στάινιτς, στο περιθώριο της συνδιάσκεψης CERAWeek στο Χιούστον.
«Αυτό το καλοκαίρι θα κλείσουμε μια λεπτομερή συμφωνία μεταξύ των τεσσάρων ιδρυτικών χωρών του αγωγού East Med και στην αρχή του 2019 ελπίζουμε να δούμε μια τελική επενδυτική απόφαση» είπε.
Ο αγωγός, γνωστός ως East Med, θα είναι σε θέση να μεταφέρει μεταξύ 9 και 12 κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως. Οι ιδιοκτήτες του project είναι η IGI Poseidon, ένα κοινό εγχείρημα μεταξύ της ελληνικής ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison.
Πάνω από 900 bcm αερίου έχουν ανακαλυφθεί στα ανοιχτά του Ισραήλ, ενώ το κοίτασμα «Αφροδίτη» της Κύπρου έχει επιπλέον 128. Και οι δύο περιοχές εκτιμάται ότι έχουν περισσότερα αποθέματα.
Το Ισραήλ, όπου η κατανάλωση αερίου έχει αυξηθεί κατακόρυφα μέσα στην τελευταία δεκαετία, θα έχει διαθέσιμα 400-500 bcm προς εξαγωγή, είπε ο Στάινιτς.
Οι μεγάλες ποσότητες αερίου που ανακαλύφθηκαν από τις αρχές του 2000 στο Ισραήλ έχουν αλλάξει την οικονομική πραγματικότητα της περιοχής, καθώς η χώρα υπέγραψε έναν αριθμό συμφωνιών για πώληση αερίου στις γειτονικές Ιορδανία και Αίγυπτο.
Το Ισραήλ εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο κατασκευής ενός αγωγού στην Τουρκία, όπου η ζήτηση αερίου αυξάνεται επίσης, αν και το project φαίνεται να έχει βαλτώσει τα τελευταία χρόνια, εν μέσω πολιτικών εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών.
«Μπορούμε να εξάγουμε στην Αίγυπτο, την Ιορδανία και την Τουρκία και να έχουμε αρκετό επιπλέον αέριο για τον αγωγό» είπε.