Το «κομμένο» τσιγάρο της ΣΕΚΑΠ: Η υπόθεση και τα «φαντάσματα»

Το «κομμένο» τσιγάρο της ΣΕΚΑΠ: Η υπόθεση και τα «φαντάσματα»
Eurokinissi/File

Πολιτικές παρεμβάσεις, ανεκπλήρωτες προσλήψεις, αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις και μια υπόθεση λαθρεμπορίου τσιγάρων με την εμπλοκή πολιτικών προσώπων, δικαστικών λειτουργών, και στελεχών της φοροελεγκτικού μηχανισμού, είναι η περίφημη υπόθεση των λαθραίων τσιγάρων της ΣΕΚΑΠ η οποία εδώ και δέκα χρόνια σέρνεται.

«Δεν είναι αμαρτίες του παρελθόντος», λένε στελέχη της εταιρίας εκείνης της εποχής, «καθώς η εταιρία αποδείχθηκε αμετάκλητα στα αστικά δικαστήρια καθαρή, αλλά στα διοικητικά οι δικαστές έκαναν πολιτικό παιχνίδι», λένε χαρακτηριστικά.

Η υπόθεση αρχίζει το 2009 όταν η εταιρία «έκλεισε» δουλειά με το αιγυπτιακό μονοπώλιο για την πώληση 10 κοντέινερ τσιγάρων. Τα κοντέινερ εκτελωνίστηκαν, όπως ορίζεται από το νόμο, από το τελωνείο Θεσσαλονίκης, με τις αρχές να εκδίδουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τον εκτελωνισμό του φορτίου.


Με την ολοκλήρωση της μεταφοράς και την παραλαβή των κοντέινερ από το αιγυπτιακό μονοπώλιο, και παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τον τελωνειακό κώδικα η εταιρία ευθύνεται για το φορτίο έως το τελωνείο εξόδου (Θεσσαλονίκης στη συγκεκριμένη περίπτωση), ζητά από τους Αιγύπτιους να της αποσταλούν όλα τα έγγραφα παραλαβής, προκειμένου να αποδείξουν ότι η αγοραπωλησία ολοκληρώθηκε. Την ίδια εποχή η ναυτιλιακή εταιρία Tarros Group, η οποία μετέφερε τα κοντέινερ από τη Θεσσαλονίκη στην Αίγυπτο, παραλαμβάνει τα παραστατικά από το Αιγυπτιακό μονοπώλιο τσιγάρων για την παράδοσης του φορτίου.

Το λαθρεμπόριο και τα φαντάσματα


Το 2010 και ενώ έχουν περάσει μήνες από την διαδικασία αγοραπωλησίας και την ανταλλαγή των εγγράφων με τα οποία αποδεικνύεται ότι η αγοραπωλησία ολοκληρώθηκε κανονικά, στα ανοιχτά της Χαλκίδας, προσαράζει εμπορικό πλοίο με φορτίο δεκάδες κοντέινερ. Τις έρευνες αναλαμβάνει το Λιμενικό και αποδεικνύεται ότι το φορτίο είναι λαθραία τσιγάρα, διάφορων καπνοβιομηχανιών μεταξύ αυτών και της ΣΕΚΑΠ.

Την υπόθεση αναλαμβάνει το ΣΔΟΕ Αθηνών προκειμένου να εντοπίσει τους “εγκέφαλους” του λαθρεμπορίου και να βεβαιώσει τους διαφυγόντες φόρους. Στο πλαίσιο των ερευνών καλεί όλες τις καπνοβιομηχανίες, των οποίων τσιγάρα βρέθηκαν στο πλοίο, προκειμένου να καταθέσουν σχετικά με την υπόθεση. Όλες οι εταιρίες, πλην της ΣΕΚΑΠ, δεν αποδέχονται ότι είναι δικό τους το φορτίο. Η ΣΕΚΑΠ -υπό νέα διοίκηση από το 2010- αναγνωρίζει το φορτίο, προκειμένου να μην καλύψει την υπόθεση και να αποκαλύψει τον υπέθυνο του λαθρεμπορίου αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Μετά από την έρευνα των αρχών, το ΣΔΟΕ Αθηνών καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το φορτίο που εντοπίστηκε στο πλοίο ήταν προϊόν λαθρεμπορίου, για το οποίο δεν ευθύνεται η ΣΕΚΑΠ. Η υπόθεση παραπέμπεται σε δίκη σε δικαστήριο της Χαλκίδας, το οποίο απαλλάσσει το Διοικητικό Συμβούλιο και τους υπεύθυνος της ΣΕΚΑΠ. Το δικαστήριο καταλήγει σε αυτή την απόφαση καθώς τα στελέχη της ΣΕΚΑΠ προσκομίζουν τα έγγραφα με τα οποία η εταιρία αποδείκνυε ότι το φορτίο έχει παραδοθεί στην Αίγυπτο από το 2009 όταν και ολοκληρώθηκε η αγοραπωλησία.

Αντίθετα το δικαστήριο καταδικάζει την πλοιοκτήτρια εταιρία, τον πλοίαρχο και τον έμπορο για λαθρεμπόριο, για τα δεκάδες κοντέινερ με τσιγάρα που μετέφεραν. Η υπόθεση κλείνει δικαστικά με αμετάκλητες αποφάσεις για τα στελέχη της εταιρίας, τα οποία αποδείχτηκε ότι δεν είχαν καμία εμπλοκή στο λαθρεμπόριο.

Ο νέος ιδιοκτήτης και το πρόστιμο


Η ΣΕΚΑΠ μετά από μια μάλλον περίεργη επιχειρηματική διαδρομή με διοικήσεις διορισμένες από το υπουργείο Γεωργίας, το οποίο στην πραγματικότητα διοικούσε την επιχείρηση, «αλλάζει χέρια» το 2013. Η πώληση θεωρείται η μόνη λύση για τη διάσωση της εταιρίας, η οποία απειλείται με “λουκέτο” εξαιτίας λανθασμένων επιλογών. Στη νέα εποχή η εταιρία επιχειρεί να επανατοποθετηθεί στην ελληνική αγορά και ταυτόχρονα να κάνει άνοιγμα στο εξωτερικό.


Από ότι φάνηκε όμως, ο νέος ιδιοκτήτης είχε υπολογίσει “χωρίς τον ξενοδόχο” ή για την ακρίβεια χωρίς το ΣΔΟΕ Κομοτηνής. Το 2014 το ΣΔΟΕ Κομοτηνής, χωρίς προφανή λόγο, ανοίγει και πάλι την υπόθεση του 2010 για την λαθρεμπορία τσιγάρων και εκδίδει νέο πόρισμα. Σύμφωνα με στελέχη που διοικούσαν την επιχείρηση πριν η ΣΕΚΑΠ “αλλάξει χέρια”, το ΣΔΟΕ Κομοτηνής, αν και άνοιξε και πάλι την υπόθεση δεν ζήτησε ούτε από τις αρχές της Αιγύπτου τα στοιχεία για την αγοραπωλησία, ούτε από την εταιρία που μετέφερε τα κοντέινερ τα αποδεικτικά παραλαβής παράδοσης. Χωρίς να έχει όλα α στοιχεία στα χέρια του και χωρίς να ζητήσει το πόρισμα στο οποίο είχε καταλήξει το ΣΔΕΟ Αθηνών, το ΣΔΟΕ Κομοτηνής καταλήγει σε ενα νέο πόρισμα το οποίο αναφέρει ότι το φορτίο από την ΣΕΚΑΠ δεν έφτασε ποτέ στην Αίγυπτο.

Ως συνέπεια του πορίσματος του ΣΔΟΕ Κομοτηνής, το 2016 το τελωνείο Ξάνθης επιβάλει πρόστιμο στη ΣΕΚΑΠ. Το πρόστιμο ήταν 20 εκατ ευρώ και σε αυτό επιβλήθηκαν και επιπλέον 18εκατ ευρώ ως προσαυξήσεις. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του τελωνείου Ξάνθης το πρόστιμο δεν επιβλήθηκε για το ένα κοντέινερ το οποίο βρέθηκε στο λαθρεμπορικό, αλλά επιβλήθηκε και για τα δέκα κοντέινερ που η ΣΕΚΑΠ είχε πουλήσει το 2009 στην Αίγυπτο. Η αιτιολογία ήταν ότι αφού πέρασε λαθραία στην Ελλάδα το ένα κοντέινερ, θα έχουν περάσει και τα υπόλοιπα εννιά.

Με βάση την ελλειπή έρευνα των υπηρεσιών της Ξάνθης και της Κομοτηνής, σε συνδυασμό ότι στις 24 Φεβρουαρίου 2015 το τριμελές πλημμελειοδικείο Ξάνθης απάλλαξε όλα τα εμπλεκόμενα στελέχη της ΣΕΚΑΠ, όπως και τον πράκτορα που έκανε τη μεταφορά, καθώς προσκομίστηκαν τα παραστατικά παράδοσης-παραλαβής στην Αίγυπτο το 2009, στελέχη της εποχή ισχυρίζονται ότι υπήρξε πολίτικη απόφαση και παρέμβαση προκειμένου να καταλογιστεί το υπέρογκο πρόστιμο της ΣΕΚΑΠ.

Κακοδικία ή δόλος


Στελέχη της τότε διοίκησης εικάζουν ότι σημαντικό ρόλο στην υπόθεση, πέρα από τις παρεμβάσεις και το πολιτικό παιχνίδι, έχει παίξει το γεγονός ότι «το 2014 θα γινόταν συγχώνευση του τελωνείο Ξάνθης με αυτό της Καβάλας» και για να γλιτώσουν τη θέση τους στελέχη της υπηρεσίας έπρεπε να παρουσιάσουν υψηλά πρόστιμα, προκειμένου να αποδείξουν την αναγκαιότητα ύπαρξης του τελωνείου Ξάνθης.

Δημοφιλή