Το έργο «Salvator Mundi» -Σωτήρας του κόσμου-, που αποδίδεται στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο πιο ακριβός πίνακας όλων των εποχών, που το 2017 πωλήθηκε σε δημοπρασία στην τιμή - ρεκόρ των 450 εκατ. δολαρίων, δεν θα συμπεριληφθεί στη μεγάλη αφιερωματική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Δασκάλου, που διοργανώνει το Λούβρο το φθινόπωρο.
Οι επιμελητές του Λούβρου εκτιμούν ότι δεν μπορούν να αποδώσουν το έργο αποκλειστικά και μόνο στον Ντα Βίντσι.
Η «μάχη» μεταξύ ιστορικών Τέχνης και κυρίως, εμπειρογνωμόνων μαίνεται, με κάποιους να αποδίδουν το έργο στον Ντα Βίντσι και άλλους να δηλώνουν ότι, δεν πρόκειται για έργο του κορυφαίου της Αναγέννησης.
Χαρακτηριστική περίπτωση, ο Μάρτιν Κεμπ, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στην Οξφόρδη και ένας εκ των κορυφαίων ειδικών στο έργο του Ντα Βίντσι, ο οποίος επιμένει ότι πρόκειται για «χαμένο έργο του Δασκάλου». .
Άλλοι ειδικοί, παραμένουν επιφυλακτικοί και ορισμένοι απορρίπτουν κατηγορηματικά την πιθανότητα ότι πρόκειται για έργο του Ντα Βίντσι.
Σε κάθε περίπτωση, ο πίνακας που απεικονίζει τον Ιησού με το δεξί χέρι σε σχήμα ευλογίας και το αριστερό να κρατά μία σφαίρα, είχε πωληθεί το 1958 έναντι 50 λιρών σε δημοπρασία στο Λονδίνο, καθώς αποδιδόταν σε ζωγράφο της σχολής Ντα Βίντσι και όχι στον ίδιο τον μεγαλοφυή καλλιτέχνη.
Το 2005 τον αγόρασαν δύο Αμερικανοί έμποροι έργων τέχνης. Ο πίνακας ήταν σε κακή κατάσταση, αλλά μετά tiw εργασίες αποκατάστασης, οι ειδικοί θεώρησαν ότι πρόκειται για χαμένο πίνακα του Ντα Βίντσι, εξού και το έργο παρουσιάστηκε σε έκθεση στη National Gallery το 2011.
Το 2013 τον αγόρασε ο «βασιλιάς» των εμπόρων έργων τέχνης Ιβ Μπουβιέ για 80 εκατ. και το ίδιος έτος, το πούλησε προς 127,5 εκ. δολάρια στον δισεκατομμυριούχο, Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, ο οποίος τελικά τον έβγαλε στο σφυρί μέσω του οίκου Christie’s το 2017 και όπως τελικά, έγινε γνωστό, ο νέος ιδιοκτήτης είναι ο πρίγκιπας διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν.
Κατά πληροφορίες, ο πρίγκιπας συμφώνησε ότι ο πίνακας θα παρουσιαζόταν στο κοινό σε μεγάλη έκθεση που θα διοργάνωνε το Λούβρο του Άμπου Ντάμπι τον περασμένο Σεπτέμβριο -το οποίο συνεργάζεται με το Λούβρο στο Παρίσι- ωστόσο, η προγραμματισμένη παρουσίαση ακυρώθηκε χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις.
Έκτοτε «ο χαμένος Λεονάρντο» παραμένει μυστήριο, ενώ κατά τις εκτιμήσεις του ιστορικού Τέχνης, Μπεν Λούις, συγγραφέα του βιβλίου «The Last Leonardo», το έργο βρίσκεται σε αποθήκη υψηλής ασφαλείας στην Ελβετία.
Επικαλούμενος πηγές μέσα από το Λούβρο, ο Λούις λέει ότι δεν είναι και πολλοί οι curators του Μουσείου που πιστεύουν ότι πρόκειται για γνήσιο Ντα Βίντσι και ότι, εάν παρουσίαζαν τον «Salvator Mundi» σε έκθεση θα έπρεπε να τον παρουσιάσουν ως ‘workshop’, ως μελέτη πάνω στον Ντα Βίντσι.
Εκτός των άλλων, εάν ο πίνακας παρουσιαζόταν στο Λούβρο ως «Leonardo workshop», η αξία του στο χρηματιστήριο της τέχνης θα έπεφτε κατακόρυφα και αυτό, μάλλον το γνωρίζει ο νέος ιδιοκτήτης του.