Το #metoo ανεβάζει κατακόρυφα την αξία της Τζεντιλέσκι - Άγνωστο έργο της πωλήθηκε 4,8 εκατ.

Η ζωγράφος που εκδικήθηκε τον βιασμό της στον καμβά ήταν μία θαρραλέα γυναίκα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο.
Fratelli Alinari IDEA S.p.A. via Getty Images

Πίνακας της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι που ανακαλύφθηκε πρόσφατα πωλήθηκε σε δημοπρασία η οποία έγινε στο Παρίσι έναντι 4,8 εκατ. ευρώ, τιμή - ρεκόρ για έργο της ζωγράφου του μπαρόκ, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Artcurial.

Το ενδιαφέρον για την Τζεντιλέσκι, η θεματική της οποίας αφορά τη θέση της γυναίκας, αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια στην αγορά της τέχνης, λόγω και του κινήματος #metoo, εξού και το ποσό της αρχικής εκτίμησης το οποίο κυμαινόταν μεταξύ 600.000 - 800.000 ευρώ εκτινάχθηκε στα ύψη.

Ο πίνακας -διατηρημένος σε εξαιρετική κατάσταση- απεικονίζει μία Ρωμαία ευγενικής καταγωγής η οποία αυτοκτονεί μετά τον βιασμό της, τη στιγμή που ετοιμάζεται να μπήξει το μαχαίρι στο γυμνό της στήθος. Το έργο ανακαλύφθηκε στη Λυών, όπου επί σαράντα χρόνια παρέμενε «κρυμμένο», χωρίς ουδείς να γνωρίζει ότι πρόκειται για έργο της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι.

Ο αγοραστής, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών, είναι Ευρωπαίος συλλέκτης, ωστόσο περαιτέρω στοιχεία δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα.

Ο πίνακας της Τζεντιλέσκι με τίτλο «Lucrece» που δημοπρατήθηκε στο Παρίσι και πωλήθηκε έναντι 4,8 εκατ. ευρώ.
Ο πίνακας της Τζεντιλέσκι με τίτλο «Lucrece» που δημοπρατήθηκε στο Παρίσι και πωλήθηκε έναντι 4,8 εκατ. ευρώ.
BERTRAND GUAY via Getty Images

Ενδεικτικό της τάσης γύρω από το έργο της ζωγράφου είναι ότι στην τελευταία δημοπρασία η αξία της σχεδόν διπλασιάστηκε, καταρρίπτοντας το ρεκόρ των 2,8 εκατ. ευρώ, ποσό που δόθηκε το 2017, πάλι σε δημοπρασία που έγινε στο Παρίσι, για πίνακα της ο οποίος απεικονίζει την Αγία Αικατερίνη. Σημειώνεται δε, ότι εξαιρετικά σπάνια τα έργα της Τζεντιλέσκι βγαίνουν στην αγορά.

Μετά από εκατοντάδες χρόνια στην αφάνεια (επί αιώνες τα έργα της αποδίδονταν σε άλλους ζωγράφους, ακόμη και στον πατέρα της Οράτιο), η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι (1593-1654) συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο σημαντικών ζωγράφων της σχολής Καραβάτζιο, καθώς και μία από τις ελάχιστες ζωγράφους της εποχής της που κατάφερε να προσδώσει στα θέματα της τη δραματική ατμόσφαιρα και τη χρήση του φωτός ακολουθώντας τις αρχές των μεγάλων Δασκάλων του μπαρόκ.

Σημειώνεται δε ότι, σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα Ερίκ Τουρκέν, οι συλλέκτες καταγράφουν μία μεγάλη στροφή στους κλασικούς της τέχνης.

Δεν είναι τυχαίο ότι, η National Gallery του Λονδίνου θα διοργανώσει το 2020 την πρώτη μεγάλη έκθεση - αφιέρωμα στη Τζεντιλέσκι επί βρετανικού εδάφους, συγκεντρώνοντας 35 έργα της από όλον τον κόσμο.

Η θυελλώδης ζωή της Τζεντιλέσκι

Η Τζεντιλέσκι γεννήθηκε στη Ρώμη στις 8 Ιουλίου 1593 και ήταν κόρη του ζωγράφου Οράτσιο Τζεντιλέσκι. Μαθήτευσε μαζί με τα αδέλφια της δίπλα στον πατέρα της και το 1610, σε ηλικία μόλις 17 ετών, ζωγράφισε το πρώτο -περίφημο- έργο της «Η Σωσσάννα και οι πρεσβύτεροι», στο οποίο δύο ηλικιωμένοι ηδονοβλεψίες κατασκοπεύουν μία νεαρή γυναίκα που παίρνει το λουτρό της.

Sergei Karpukhin via Getty Images

Μεγαλώνοντας χωρίς μητρική παρουσία -έχασε την μητέρα της σε ηλικία 12 ετών- σε ένα σκληρό οικογενειακό περιβάλλον, όπου σπανίως της επιτρεπόταν να βγαίνει από το σπίτι, υπήρξε στα πρώτα νεανικά της χρόνια θύμα βιασμού.

Το 1611 ο συνεργάτης του πατέρα της και δάσκαλος της στην προοπτική, ο 30χρονος ζωγράφος Αγκοστίνο Τάσι βίασε την Αρτεμισία, που τότε ήταν 18 χρονών. Της υποσχέθηκε γάμο, ωστόσο η υπόσχεση δεν εκπληρώθηκε και, εννέα μήνες μετά τον βιασμό, ο πατέρας Τζεντιλέσκι άσκησε δίωξη κατά του Τάσι ο οποίος, ύστερα από δίκη επτά μηνών, αφέθηκε ελεύθερος. Ήταν προστατευόμενος του Πάπα, συνεργαζόταν με τον Οράτιο σε τοιχογραφίες στο παπικό Παλάτσο Κιρινάλε.Η δίκη ήταν μεγάλο γεγονός στη Ρώμη του 17ου αιώνα και εξαιρετικά δυσάρεστη εμπειρία για την Αρτεμισία.

Pacific Press via Getty Images

Στην πορεία η Αρτεμισία παντρεύτηκε με έναν πολύ μεγαλύτερο της άνδρα, επίσης ζωγράφο (ο γάμος κανονίστηκε από τον πατέρα της).

Έγινε ζωγράφος της Αυλής, ευνοούμενη των Μεδίκων και το 1614 η πρώτη γυναίκα - μέλος της Accademia delle Arti del Disegno.

Στη Φλωρεντία γνώρισε τον Γαλιλαίο, αλλά και τον Φραντσέσκο Μαρία ντι Νικολό Μαρίνγκι, ο οποίος έγινε ισόβιος εραστής και οικονομικός υποστηρικτής της.

Ήταν η μοναδική γυναίκα ζωγράφος της εποχής που είχε δικό της μεγάλο ατελιέ με βοηθούς,

Με πληροφορίες από Guardian

Δημοφιλή