Το νούμερο ένα μέρος που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθούμε όταν ταξιδεύουμε σε νέα πόλη

Μπορούμε να καταλάβουμε με μια ματιά τι εκτιμά η τοπική κουλτούρα, πώς τσιμπολογούν οι άνθρωποι και τι πίνουν.
Η λέξη 2025 σε αυτοκινητόδρομο που οδηγεί σε μια νέα πόλη στο ταξίδι μας.
WANAN YOSSINGKUM via Getty Images
Η λέξη 2025 σε αυτοκινητόδρομο που οδηγεί σε μια νέα πόλη στο ταξίδι μας.

Πολλοί ταξιδιώτες αναζητούν με ανυπομονησία τα καλύτερα εστιατόρια ή τις καλύτερες εκδρομές για φαγητό προτού κατευθυνθούν σε κάποιο νέο μέρος, αλλά δεν χρειάζεται απαραίτητα να κάνουμε κράτηση ή να ξοδέψουμε πολλά χρήματα για να ζήσουμε πραγματικά μια τοπική γαστρονομική σκηνή.

Όταν πρωτοξεκίνησα να ταξιδεύω, ήμουν σε αυστηρό προϋπολογισμό και δεν είχα χρήματα για γκουρμέ εστιατόρια. Συντηρούσα τον εαυτό μου σε μεγάλο βαθμό ψωνίζοντας σε συνηθισμένα σούπερ μάρκετ. Ήταν πάντα φθηνά και ήξερα ότι θα έβρισκα εύκολα μια σειρά από τοπικά φαγητά σε ένα μέρος.

Το να πηγαίνω στα σούπερ μάρκετ ξεκίνησε ως μέτρο εξοικονόμησης χρημάτων, αλλά τώρα συνειδητοποιώ πόσο πολύ εμπλούτισαν τα ταξίδια μου αυτές οι εκδρομές για ψώνια.

Ο προϋπολογισμός μου αυτές τις μέρες είναι λίγο πιο γενναιόδωρος, αλλά εξακολουθώ να βρίσκω τον εαυτό μου να αναζητώ τοπικά σούπερ μάρκετ όπου κι αν ταξιδεύω. Είναι το μόνο μέρος που ξέρω ότι θα συνεννοηθώ με τους ντόπιους, ακόμη και σε πόλεις που κατακλύζονται από τουρίστες. Συχνά θα ζητήσω συμβουλές από όσους κάνουν αγορές ή από τους υπαλλήλους σχετικά με το τι να αγοράσω ή πού να πάω στην πόλη τους.

Τα σούπερ μάρκετ είναι επίσης ένα εξαιρετικό μέρος για να δούμε την τοπική κουλτούρα. Συνήθως μπορώ να καταλάβω με μια ματιά αν η τοπική κουλτούρα εκτιμά τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά σε σχέση με τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, πώς τσιμπολογούν οι άνθρωποι και τι πίνουν. Τώρα που ταξιδεύω συχνά με τα παιδιά μου, ανακαλύπτουμε πάντα νέες καραμέλες και λιχουδιές στα σούπερ μάρκετ. (Και συνήθως φέρνουμε λίγα σπίτι.)

Δεν είμαι μόνος που σκέφτομαι ότι μια επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ μπορεί να είναι το αποκορύφωμα οποιουδήποτε ταξιδιού. Μιλήσαμε με αρκετούς ταξιδιωτικούς ειδικούς που μας προτείνουν να κάνουμε το ίδιο.

Η επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ είναι μια ανθρωπολογική εμπειρία

Ο Μάικλ Σουντ, συνιδρυτής του Travel Insighter, έχει επισκεφτεί 106 χώρες. Το καθιστά απαραίτητο να επισκέπτεται σούπερ μάρκετ όπου κι αν πάει. «Μια επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ είναι μια ανθρωπολογική εμπειρία κάθε φορά», λέει. «Υπάρχει ένας άπειρος αριθμός προϊόντων που μπορούν να βρίσκονται στα ράφια ενός σούπερ μάρκετ, επομένως η επιλογή που κάνει το σούπερ μάρκετ είναι η καλύτερη εικόνα για το τι εκτιμά μια τοπική κοινότητα». Ελέγχει πάντα τον διάδρομο κατεψυγμένων τροφίμων γιατί «λογικά αν κάτι έχει μετατραπεί σε κατεψυγμένο είναι βασικό στην τοπική γαστρονομική κουλτούρα», εξηγεί.

Τα σούπερ μάρκετ «είναι κάτι περισσότερο από χώροι για ψώνια. Είναι πολιτιστικοί κόμβοι. Προσφέρουν πληροφορίες για την τοπική ζωή και είναι διασκεδαστικές», λέει ο Αμπντελάχ Μπουραϊχάν ο «Ατρόμητος Tour Leader» στο Μαρόκο που πηγαίνει τακτικά με τα γκρουπ που ξεναγεί σε τοπικά σούπερ μάρκετ. Ο ίδιος πιστεύει ότι αυτές οι επισκέψεις είναι σημαντικό μέρος για τη γνωριμία με την τοπική κουλτούρα. Εξηγεί ακόμα ότι η επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ παρέχει στους ταξιδιώτες «μια αυθεντική ματιά στην καθημερινή ζωή των ντόπιων και τους επιτρέπει να δουν πώς ψωνίζουν οι άνθρωποι, ποια προϊόντα είναι δημοφιλή και το κόστος των καθημερινών ειδών». Προσθέτει ότι είναι επίσης ένα εξαιρετικό μέρος για να αγοράσουμε σνακ, μπαχαρικά και αγαθά που δεν θα βρούμε σε τυπικά τουριστικά καταστήματα που τροφοδοτούν ξένους.

Ο Μπουραϊχάν πιστεύει ακόμα ότι τα σούπερ μάρκετ αποτελούν μια εξαιρετική ματιά στο πώς έχουν εξελιχθεί οι γαστρονομικές προτιμήσεις. «Οι τύποι ψωμιού, μπαχαρικών και ελιών στα μαροκινά σούπερ μάρκετ όχι μόνο δείχνουν τις γαστρονομικές προτιμήσεις της χώρας, αλλά δείχνουν επίσης πώς ο μοντερνισμός συνδυάζεται με την παράδοση», λέει ο είπε ο Μπουραϊχάν. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτά τα παραδοσιακά είδη συχνά εκτίθενται δίπλα σε διεθνή τρόφιμα που έχουν βρει το δρόμο τους στο Μαρόκο, εξήγησε. Επιπλέον, του αρέσει ότι η μετάβαση σε ένα σούπερ μάρκετ είναι ένας γρήγορος, φθηνός τρόπος για να εκθέσουμε τους ταξιδιώτες σε μια ποικιλία από τοπικές σπεσιαλιτέ ταυτόχρονα, ειδικά αν βρίσκονται στη χώρα μόνο για μικρό χρονικό διάστημα. Στο Μαρόκο, οι τουρίστες μπορούν να δοκιμάσουν παραδοσιακά μπισκότα και τοπικό γάλα αμυγδάλου σε μία επίσκεψη, είπε.

Τα σούπερ μάρκετ δίνουν πληροφορίες για τις δημογραφικές τάσεις

Η πατρίδα μου, η Ουάσιγκτον, είναι περισσότερο γνωστή για τα εθνικά της μνημεία και τα μουσεία Smithsonian. Είναι εύκολο για τους επισκέπτες να παραβλέψουν ότι η πρωτεύουσα των ΗΠΑ φιλοξενεί τον μεγαλύτερο πληθυσμό Αιθίοπων εκτός Αιθιοπίας. Ωστόσο, ας μπούμε σε σχεδόν οποιοδήποτε σούπερ μάρκετ της πόλης και πιθανότατα θα βρούμε αιθιοπικά τρόφιμα και μπαχαρικά, όπως πατατάκια Injera, ένα σαφές σημάδι της σημαντικής Αιθιοπικής παρουσίας στην περιοχή.

Ο Σουντ έχει να παρατηρήσει παρόμοιες τάσεις στα σούπερ μάρκετ αλλού. Για παράδειγμα, σε ένα ταξίδι στο δυτικό Σίδνεϊ της Αυστραλίας, παρατήρησε ότι τα σούπερ μάρκετ αύξησαν το μέγεθος και το εύρος των τμημάτων με τρόφιμα χαλάλ (σ.σ. έχουν ιδιαίτερη σημασία για τη μουσουλμανική κοινότητα) για να εξυπηρετήσουν τις διατροφικές προτιμήσεις των νεοαφιχθέντων μεταναστών από το Αφγανιστάν.

Τα ευρήματα σούπερ μάρκετ μπορούν να μεταμορφώσουν τη μαγειρική μας

Πολλοί επαγγελματίες σεφ, συμπεριλαμβανομένης της Αμάντα Κ. Λιντκουίστ, executive chef στο Wailea Beach Resort και του Marriott Culinary Council Lead στο Μάουι - μέρος της πολιτείας της Χαβάης - κάνουν τις αγορές τους από σούπερ μάρκετ όταν ταξιδεύουν. «Έχει πραγματικά εμπλουτίσει το στιλ μαγειρικής μου και διεύρυνε τους ορίζοντές μου», λέει. Η ίδια τρώει σε πολλά εστιατόρια όταν ταξιδεύει, αλλά, όπως λέει, το να πηγαίνει στα σούπερ μάρκετ της επιτρέπει να κατανοεί καλύτερα την τοπική κουζίνα και παρέχει επιπλέον έμπνευση για τη μαγειρική της. Ανακαλύπτει επίσης μπαχαρικά σε σούπερ μάρκετ του εξωτερικού που δεν είχε ξανασυναντήσει. Αυτό έχει βελτιώσει τη μαγειρική της στο σπίτι και στη δουλειά.

Η Λιντκουίστ απολαμβάνει ιδιαίτερα να αγοράζει τοπικά άλατα και ελαιόλαδο. «Κάθε αλάτι έχει ελαφρώς διαφορετική γεύση και υφή», ανάλογα με την περιοχή, λέει. Η Λιντκουίστ ανακάλυψε ένα υπέροχο αλάτι από την περιοχή των Βάσκων της Ισπανίας. Ομοίως, η γεύση των ελαιόλαδων που έχει βρει η ίδια στα σούπερ μάρκετ ποικίλλει «ανάλογα με το πού καλλιεργούνται οι ελιές, το κλίμα, το έδαφος, τη μέθοδο», σύμφωνα με τα λεγόμενά της. Πηγαίνοντας σε τοπικά σούπερ μάρκετ, η ίδια βρίσκει ελαιόλαδα με γλυκές γεύσεις βανίλιας και πλούσιες γεύσεις που περιγράφει ως «σχεδόν σαν κρέας».

Η επίσκεψη σε ένα σούπερ μάρκετ μπορεί ακόμη και να δημιουργήσει αναμνήσεις που διαρκούν. Ενώ οι ταξιδιώτες συχνά εκτίθενται σε νέες γεύσεις στα εστιατόρια, τα σούπερ μάρκετ είναι εκεί όπου μπορούν να εμβαθύνουν στις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν τα αγαπημένα τους πιάτα...

Στην κουζίνα της, η Λιντκουίστ έχει πολλά αντικείμενα που έχει συλλέξει από σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια των ταξιδιών της. Κι όπως λέει: «Με πηγαίνουν πίσω στα απίθανα μέρη που επισκέφθηκα και στους ανθρώπους που γνώρισα».