Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα σκληρά πακέτα κυρώσεων που επιβλήθηκαν σχεδόν αμέσως, έφεραν την οικονομία τη χώρας σε δυσμενή θέση.
Περισσότερες από 1.000 ξένες εταιρείες εγκατέλειψαν τη Ρωσία μέσα στους πρώτους μήνες, το ρούβλι δέχθηκε τεράστιες πιέσεις έναντι του δολαρίου και η κεντρική τράπεζα της Ρωσία αναγκάστηκε να λάβει μέτρα στήριξης.
Κι ενώ η Δύση περίμενε να στραγγαλίσει την οικονομία της Μόσχας, η οποία παραμένει απομονωμένη από τις περισσότερες δυτικές οικονομίες, η εικόνα άρχισε να αλλάζει και η ρωσική οικονομία κατάφερε να ορθοποδήσει εντυπωσιακά γρήγορα, μέσω των εξαγωγών της σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και άλλα προϊόντα.
Παράλληλα, η ηχηρή έξοδος πολυεθνικών κολοσσών όπως τα McDonald’s, η Coca cola και τα Starbucks πέρασαν γρήγορα σε ρωσικά χέρια με αποτέλεσμα να επιστρέψουν στην αγορά και να συμβάλουν στην γρήγορη οικονομική ώθηση.
Παρότι πλέον κανείς δεν μπορεί να μιλήσει στη Δύση για καταστροφή της ρωσικής οικονομίας, φαίνεται οτι οι κυρώσεις έχουν χτυπήσει τη Μόσχα σε ένα καίριο σημείο. Την απασχόληση.
Τα ρωσικά μοντέλα για την κάλυψη της ανεργίας
Σύμφωνα με το Reuters, μεγάλες ρωσικές εταιρείες αναγκάζονται να θέσουν τους εργαζόμενους σε αργία επί πληρωμή, να προσφέρουν εθελούσιες εξόδους ή να μετατρέπουν την εργασία τους από πενθήμερη σε μερική απασχόληση προκειμένου να μην αυξηθεί το επίσημο ποσοστό ανεργίας της Ρωσίας.
Αν και όπως υποστηρίζει ο Ο Ρούμπεν Ενικολόποφ, καθηγητής οικονομικών στη Νέα Οικονομική Σχολή της Μόσχας, υπάρχει μια «κρυφή ανεργία» στη Ρωσία, όπου οι εργαζόμενοι δεν απολύονταν αλλά τίθενται εκτός εργασίας επ′ αόριστο με το κράτος να συνεχίζει να καλύπτει μέρος του μισθού τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του αναμένει αύξηση της ανεργίας προς το τέλος του έτους, όταν πλέον όλοι στη Ρωσία αποδεχθούν οτι οι δυτικές κυρώσεις δεν πρόκειται να αρθούν στο άμεσο μέλλον.
«Στη Ρωσία, οι οικονομικές κρίσεις δεν τείνουν να προκαλούν μαζική ανεργία λόγω των ιδιαιτεροτήτων της ρωσικής αγοράς εργασίας, όπως η πρακτική της άδειας», είπε ο Enikolopov.
Το ρωσικό υπουργείο αρνήθηκε να σχολιάσει δημοσίευμα του Reuters που αναφερόταν στην κρυφή ανεργία με τον υπουργό Οικονομία Μαξίμ Ρεσέτνικοφ να απορρίπτει κάθε συζήτηση για δραματική αύξηση της ανεργίας, με τα επίσημα στοιχεία να την υπολογίζουν σε μόλις 3,9% τον Ιούνιο, που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ.
Η αυτοκινητοβιομηχανία πλήττεται περισσότερο
«Πιστεύω ότι το φθινόπωρο, θα απομακρυνθούμε από αυτούς τους χαμηλούς αριθμούς ρεκόρ, αλλά ας μην δραματοποιούμε υπερβολικά, η κατάσταση είναι υπό έλεγχο», είπε Ο Ενικοπόλοφ σε συνέδριο στο Αικατερίνμπουργκ.
Η βαριά βιομηχανία της Ρωσίας, όπως το εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας Avtovaz, προσπαθεί τους τελευταίους έξι μήνες να αποφύγει μαζικές απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων.
Μετά την αποχώρηση της γαλλικής Renault από την κοινοπραξία, η Avtovaz αγωνίζεται για να μην απολύσει κανένα από τους 42.000 εργαζομένους της καθώς η παραγωγή μειώθηκε πραγματικά λόγω των κυρώσεων και των ελλείψεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο κύριος όγκος των 3.200 εργαζομένων στο εργοστάσιό της στη βιομηχανική πόλη Izhevsk - όπου η παραγωγή αυτοκινήτων δεν έχει ξαναρχίσει - έχουν τεθεί σε αργία από τον Μάρτιο, με την εταιρεία να πληρώνει τα δύο τρίτα του μισθού τους, αν και σε κάποιο προσωπικό έχει δοθεί προσωρινή εργασία με μειωμένο ωράριο.
Αυτόν τον μήνα, η αυτοκινητοβιομηχανία πρόσφερε σε όλους τους εργαζομένους του Izhevsk εθελούσια έξοδο, καθώς θέλει να επικεντρώσει την παραγωγή της στο κύριο εργοστάσιό της στο Togliatti, 600 χιλιόμετρα μακριά.
Το πρώτο ρωσικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο
«Είναι μια επιλογή μεταξύ κακού και τρομερού», είπε ο Alexander Knyazev, αναφερόμενος στο δίλημμα για το αν θα λάβει αποζημίωση απόλυσης 200.000 ρουβλίων (3.400 $) ή αν θα παραμείνει στη δουλειά του στο εργαστήριο εξαρτημάτων αμαξώματος του Izhevsk.
Την περασμένη εβδομάδα επέλεξε να φύγει από το εργοστάσιο, το οποίο του είχε πληρώσει πάνω από 45.000 ρούβλια το μήνα.
Αν και Avtovaz αρνείται να αποκαλύψει τον ακριβή αριθμό των εργαζομένων που έχουν τεθεί σε αργία ή εθελούσια έξοδο, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι θα επανεκκινήσεις την παραγωγή του περίφημου Lada, που διακόπηκε το Μάρτιο μετά την έξοδο της Renault, κατασκευάζοντας μάλιστα το πρώτο ρωσικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Lada e-Largus.
Ο βαρύς τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι ο μόνος που δέχεται πλήγμα από τις κυρώσεις της Δύσης.
Περίπου οι μισοί από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ή 14.000 άτομα, έχουν απολυθεί ή έχουν τεθεί σε μερική απασχόληση.
Αρκετές ξένες εταιρείες που εγκαταλείπουν τη Ρωσία, όπως ο σουηδικός κολοσσός Ikea και η ισπανική αλυσίδα Zara, έχουν απολύσει χιλιάδες εργαζομένους τους πριν κλείσουν τα μαγαζιά τους στη Ρωσία.
Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi και Volvo, ανέστειλαν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία και απέλυσαν τους περίπου 14.000 εργαζομένους τους.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται δηλώσεις της αντιπροέδρου της ρωσικής κυβέρνησης Τατιάνα Γκολίκοβα, συνολικά, 236.000 Ρώσου εργαζόμενοι βρίσκονταν είτε σε άδεια είτε σε μειωμένο ωράριο μέχρι τα τέλη Ιουλίου και δεν αποτελούν μέρος των επίσημα 3 εκατομμυρίων ανθρώπων που είναι εγγεγραμμένοι ως άνεργοι στη Ρωσία.