Το σύμπαν του Ζουάν Μιρό στην Αθήνα

Πέντε σημαντικά έργα από τις συλλογές του Ιδρύματος Joan Miró, ταξίδεψαν στο Ινστιτούτο Θερβάντες.
Ο Ζουάν Μιρό ( 1893 - 1993) στην Tate Gallery του Λονδίνου.
Ο Ζουάν Μιρό ( 1893 - 1993) στην Tate Gallery του Λονδίνου.
Keystone-France via Getty Images

Είναι μικρή σε μέγεθος, αλλά κομίζει σημαντικό μήνυμα. Μας συστήνει την προσωπικότητα του καλλιτέχνη, γνωστού σε όλο τον κόσμο, Ζουάν Μιρό αλλά και μας φέρνει κοντά στην δημιουργική του διαδικασία μέσα από την εξερεύνηση των συμβόλων που χρησιμοποιεί στα έργα του. Παράλληλα μας δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε το χώρο όπου δημιούργησε τα αριστουργήματά του ο Μιρό μέσα από τις φωτογραφίες του επιστήθιου φίλου του Χοακίμ Γκομίς.

Ο λόγος για την έκθεση «Σύμπαν Μιρό» η οποία αφού περιόδευσε σε κάποιες από τις σημαντικότερες πρωτεύουσες της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής, φιλοξενείται στην Αθήνα.

Συγκεκριμένα, στεγάζεται στο κτίριο που αποτελεί την έδρα του Ισπανικού Ινστιτούτου Θερβάντες στο κέντρο της Αθήνας και περιλαμβάνει έργα που ανήκουν στο Ίδρυμα Joan Miró με έδρα τη Βαρκελώνη και είναι αποτέλεσμα συμφωνίας μεταξύ του Ισπανικού Υπουργείου Εξωτερικών, της εταιρείας Abertis και των Ιδρυμάτων Abertis και Joan Miró, για την προώθηση του ισπανικού πολιτισμού και των Ισπανών καλλιτεχνών.

Παρουσιάζονται πέντε έργα του Ισπανού ζωγράφου και γλύπτη από την Καταλονία που θεωρείται από τους σημαντικότερους υπερρεαλιστές του 20ού αιώνα.

Από τις συλλογές του Ιδρύματος Joan Miró, ταξίδεψαν στο Θερβάντες οι πίνακες «Γυναίκα και Πουλιά» (1969), «Ζωγραφική» (1971-1973) και «Κεφάλι, Πουλί» (1976). Πρόκειται για τρία έργα από την τελευταία περίοδο του καλλιτέχνη, κατά την οποία συνδύαζε πυκνές συνθέσεις που έτειναν να καταλαμβάνουν ολόκληρη την επιφάνεια. Το γεγονός περιλαμβάνει επίσης τα γλυπτά «Γυναίκα» (1966) και «Φιγούρα» (1968) από τη δεκαετία του 1960, όταν ο δημιουργός ξεκίνησε μια πορεία φιλόδοξης γλυπτικής παραγωγής που συνδέεται με το objet trouvé.

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης Βερονίκ Ντυπά, «ο καλλιτέχνης αντλούσε έμπνευση από κάθε είδους υλικά που μάζευε τυχαία από τη φύση κατά τη διάρκεια των περιπάτων του, καθώς και από αντικείμενα που ήταν φτιαγμένα από ανθρώπινα χέρια, τα οποία συνέλεγε στα εργαστήριά του».

Από την ιστοσελιδα του Ινστιτούτου Θερβάντες
Από την ιστοσελιδα του Ινστιτούτου Θερβάντες
atenas.cervantes.es/gr/default.shtm

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Ινστιτούτο Θερβάντες:

Η έκθεση Σύμπαν Μιρό, με έργα από το τελευταίο δημιουργικό στάδιο του καλλιτέχνη, δείχνει πώς εδραιώνει το δικό του στυλ, το οποίο διυλίζει σιγά-σιγά σε όλη την μακρά πορεία του. Αυτή την περίοδο, ο Μιρό εργάζεται σε δημιουργικούς κύκλους, συνδυάζοντας έργα πιο περιεκτικά, που τείνουν να καλύψουν όλη την ζωγραφική επιφάνεια, με άλλα, πιο νηφάλια, με πινελιές κίνησης και πιο ποιητικά, στα οποία κυριαρχεί το κενό. Παρά τις διαφορές στην μορφή, τα τρία ζωγραφικά έργα έχουν ως κοινό σημείο την χρήση του ίδιου χρωματικού φάσματος, που περιορίζεται στα αρχικά χρώματα, συνοδεία του μαύρου, το οποίο εδώ αποκτά δομική λειτουργία.
Η ενασχόληση του Τζουάν Μιρό με την γλυπτική χρονολογείται από το 1928, όταν άρχισε να δουλεύει με κολλάζ και με αντικείμενα. Ο Μιρό προκαλεί την ζωγραφική κι έτσι εκτελεί την θρυλική του «δολοφονία της ζωγραφικής», εισάγοντας την χρήση υλικών που θεωρούνται «φτωχά». Αυτά τα έργα θα τον οδηγήσουν στις κατασκευές του 1930 και στις δομές-αντικείμενο του 1931, που ακολουθούν τα ίχνη της επανάστασης που έφερε η χρήση των καθημερινών αντικειμένων στα ready-made του Μαρσέλ Ντυσάν και στα σουρρεαλιστικά γλυπτά.
Ο Τζουάν Μιρό θα επανέλθει δυναμικά στην γλυπτική στην δεκαετία του ’60, με μια ευρεία και φιλόδοξη παραγωγή. Θα επανασυνδεθεί με το objet trouvé ή τυχαία επιλεγμένο αντικείμενο, που θα συναρμολογήσει με χιούμορ, ως ένα «θεσπέσιο πτώμα» και στο οποίο θα εφαρμόσει την κλασική διαδικασία της γλυπτικής σε ορείχαλκο με καλούπι. Ο καλλιτέχνης εμπνέεται από κάθε είδους αντικείμενα που βρίσκει κατά τύχη στην φύση όταν κάνει περίπατο, ή από αντικείμενα διαμορφωμένα απ’ τον άνθρωπο και τα συλλέγει στο εργαστήριό του.

Info:

Ως 27 Ιουλίου

Ωράριο επισκέψεων: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-19.00 και Σάββατο: 10.00-14.00

Είσοδος ελεύθερη

Δημοφιλή