Μετά από μια περίοδο 6 εβδομάδων πρωτόγνωρης κατάστασης σε όλο τον πλανήτη, επιστρέφουμε σταδιακά σε μια νέα πραγματικότητα.
«Από την πρώτη ημέρα του lockdown στα μέσα Μαρτίου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έλαβε όλα τα μέτρα ασφαλείας. Είμαστε σε επαφή με τη Διεθνή Ένωση Σιδηροδρόμων και με τις Βρυξέλλες και μας απένειμαν τα εύσημα για την ασφάλεια που παρέχουμε.
Από σήμερα 4 Μαΐου επανήλθαμε στον Προαστιακό και πυκνώσαμε τα δρομολόγια, ενώ αναπτύξαμε ένα νέο σύστημα εισιτηρίου που συνδέεται με ένα συγκεκριμένο τρένο, ώστε να γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή πόσοι ακριβώς επιβαίνουν σε κάθε τρένο,» είπε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθηγητής Φίλιππος Τσαλίδης, σε διαδυκτιακή συνομιλία με δημοσιογράφους.
Ο Φίλιππος Τσαλίδης τοποθετήθηκε αναλυτικά για μια σειρά θεμάτων και συγκεκριμένα:
Ασφάλεια
Το τρένο είναι ίσως το μόνο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς που έχει συνεχή ροή ανανέωσης αέρα. Ως εταιρεία, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε ένα μόνο κρούσμα κορονοϊού, που έχει αναρρώσει πλήρως.
Για τις απώλειες εσόδων
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κάνει ό,τι είναι απαραίτητο προκειμένου να ανακτήσει ορισμένα από τα έσοδα που έχουν χαθεί. Το πρώτο δίμηνο ήταν αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2019, ο Μάρτιος είχε πτώση 65% και ο Απρίλιος 96%. Ήταν λογικό λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας.
Πριν από το lockdown, η εταιρεία πραγματοποίησε 417 δρομολόγια και εντός του lockdown μέχρι και χθες, μόλις 56, χρησιμοποιώντας το προσωπικό που χρειαζόταν, το οποίο ήταν πολύ μικρό. Αναλώθηκαν ρεπό που είχαν μείνει από παλαιότερα. Στο διάστημα αυτό, η εταιρεία δεν ανέστειλε καμία σύμβαση εργασίας, ούτε έθεσε σε εκ περιτροπής εργασία προσωπικό, ενώ κατέβαλε το δώρο Πάσχα. Το μόνο που δεν έκανε, ήταν να ανανεώσει συμβάσεις που έληγαν, δεσμευόμενη ότι αν επανέλθει η κανονικότητα, θα εξετάσει επιστροφή συμβασιούχων.
Όσον αφορά πιθανές αποζημιώσεις, η εταιρεία δεν έχει κάνει αίτηση προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο ήδη είναι ενημερωμένο για τις απώλειες που υπέστη η εταιρεία. Πάντως, η εταιρεία λαμβάνει τα χρήματα που έχουν συμφωνηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο.
Εμπορευματικές μεταφορές
Στους δύο πρώτους μήνες του 2020, η εταιρεία παρουσίασε αύξηση του εμπορικού της έργου. Ο Μάρτιος εμφάνισε κάμψη λόγω της Κίνας, που καθυστερούσε τις παραδόσεις, καθώς είχε κλειστά εργοστάσια και υπηρεσίες. Όμως ο Απρίλιος κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Πώς είναι τώρα η κυκλοφορία
Ήδη ο Προαστιακός επανήλθε, ενώ μολονότι απαγορεύεται η μετακίνηση από περιφέρεια σε περιφέρεια, λόγω της υφής του Προαστιακού, έχει δοθεί εξαίρεση για το Κιάτο.
Για την πύκνωση των δρομολογίων Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η εταιρεία αναμένει τις κυβερνητικές αποφάσεις για το τι θα ισχύσει από 18 Μαΐου και μετά.
Τι περιμένουμε
Το πρώτο από τα 5 νέα τρένα, θα έρθει το Φθινόπωρο του 2020. Τα υπόλοιπα, επειδή έκλεισαν τα εργοστάσια της Ιταλίας θα έρθουν με καθυστέρηση 6 μηνών.
Όσον αφορά τη γραμμή Κιάτο – Αίγιο, αναμένεται μια τελική δοκιμή τις επόμενες ημέρες, ώστε να παραδοθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για λειτουργία, ίσως εντός του Μαΐου.
Επίσης, παραμένει η επικοινωνία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου για τη γραμμή Κόρινθος – Ναύπλιο.
Εξάλλου, γίνεται συζήτηση για την επαναλειτουργία και των τουριστικών τρένων.
Επενδυτικό πρόγραμμα
Σύντομα θα ανακοινωθεί ένα εμπροσθοβαρές επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, που μπορεί να αγγίξει τα 2 δισ. ευρώ. Η εταιρεία έχει επενδύσει 50 εκατ. για τα υπάρχοντα τρένα καθώς και ακόμη 16 εκατ. για το μηχανοστάσιο στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά η εταιρεία έχει ενοικιάσει 13 ακίνητα σε όλη τη χώρα.
Πάντως, οι επενδύσεις συνδέονται και με τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Για παράδειγμα, αν έρθει το υβριδικό τρένο (θα κινείται με ρεύμα και πετρέλαιο) το 2023, θα είναι έτοιμες οι υποδομές;
Η εταιρεία εφαρμόζει τη σύμβαση που υπογράφηκε το 2016 και λήγει τον Δεκέμβριο του 2020. Αυτή η σύμβαση δεν συνδέεται με επενδύσεις, αλλά συνδέεται αυτή που αναμένεται αν υπογραφεί σύντομα.
Εξάλλου, εφόσον προκηρυχθεί διαγωνισμός για τη συντήρηση των τρένων του ΗΣΑΠ (Ηλεκτρικός), η εταιρεία θα λάβει μέρος.