User Experience Testing: Ο #1 τρόπος αξιολόγησης Website και Εφαρμογών

Παρουσίαση 6 User Testing Πλατφόρμων
undrey via Getty Images

Σήμερα, εκατομμύρια επιχειρήσεις διατηρούν online παρουσία στο διαδίκτυο. Είτε πρόκειται για τη τοπική εταιρεία της γειτονιάς, είτε για brand με διεθνή παρουσία, μια ιστοσελίδα είναι απαραίτητη για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Το website πολλών επιχειρήσεων αποφέρει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών, ενώ είναι συχνό φαινόμενο για μια εταιρεία να βασίζεται αποκλειστικά στο διαδίκτυο. Σκεφτείτε πόσα πασίγνωστα sites δε διαθέτουν φυσική παρουσία όπου εξυπηρετούν το κοινό. Social media, διαδικτυακά καταστήματα ένδυσης, πλείστες ειδησεογραφικές σελίδες, εταιρείες software, μουσικές πλατφόρμες & video sharing, εργαλεία επικοινωνίας και χιλιάδες άλλα παραδείγματα μπορώ να σας δώσω όπου η επιχείρηση δε διαθέτει φυσική παρουσία παρά μόνο γραφεία ή/και αποθήκες. Μελετήστε τα τοπ 500 sites παγκοσμίως και θα δυσκολευτείτε να βρείτε περιπτώσεις ταυτόχρονης φυσικής+online παρουσίας.

Πόσο εύκολο είναι όμως για έναν απλό χρήστη να περιηγηθεί σε ένα site; Μπορεί να βρει εύκολα αυτό που ψάχνει και να προχωρήσει σε μια παραγγελία; Η σελίδα φορτώνει γρήγορα; Είναι φιλική προς τις κινητές συσκευές; Είναι ασφαλής για αγορές; Αυτά είναι μερικά προβλήματα που καλούνται να λύσουν οι web designers και ιδιοκτήτες των ιστοσελίδων. Προβλήματα που αποδεδειγμένα επηρεάζουν το ποσοστό των πωλήσεων.

Τα τελευταία χρόνια μια νέα μέθοδος εξέτασης της εμπειρίας χρήσης έχει αναδυθεί. Η νέα αυτή τεχνική ονομάζεται UX testing ή αλλιώς usability testing, user testing, user experience testing. Στόχος είναι να ανιχνευτούν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επισκέπτες στη προσπάθεια τους να εκτελέσουν επιτυχώς το task που τους έχει ανατεθεί. Κατά τη διάρκεια του τεστ, γίνεται βιντεοσκόπηση της οθόνης του εξεταστή ενώ το μικρόφωνο παραμένει ανοικτό ώστε ο tester να σχολιάζει τη περιήγησή του στη σελίδα. Αφού εκτελεστούν οι εργασίες, ο tester συμπληρώνει γραπτώς ένα σύντομο ερωτηματολόγιο παρέχοντας συμβουλές και βελτιώσεις για τη σελίδα.
Υπάρχουν πολλές γνωστές πλατφόρμες που αναλαμβάνουν αυτό το έργο. Ο διοργανωτής της αξιολόγησης λαμβάνει τα εξής:

  • Το video της περιήγησης του κάθε χρήστη διάρκειας συνήθως 15 λεπτών.
  • Δυνατότητα δημογραφικής επιλογής χρηστών, βάσει την ηλικία, το φύλο, την εθνικότητα κ.α.
  • Τη δυνατότητα να αξιολογήσει το feedback κάθε εξεταστή και να ζητήσει αντικατάσταση σε περιπτώσεις που το αποτέλεσμα δεν είναι υψηλής ποιότητας/
  • Μπορεί να κατεβάσει το κάθε video καθώς και να το διαμοιραστεί με άλλους
  • Λαμβάνει επίσης report σε PDF καθώς και άλλα αποτελέσματα ανάλυσης.
  • Δυνατότητα διεξαγωγής τεστ με χρήστες είτε από τη βάση της σελίδας ή με δικούς σας αξιολογητές.
  • Εκτός από τα ηχητικά σχόλια και το video λαμβάνει επίσης γραπτές απαντήσεις σε ερωτήσεις που αυτός έχει θέσει.

Η διεξαγωγή ενός test με 5-10 χρήστες θα φέρει στην επιφάνεια πολλά σημαντικά προβλήματα που επηρεάζουν την περιήγηση σε μια σελίδα όπως για παράδειγμα λάθη στο design της σελίδας, ορθογραφικά λάθη και διάφορες τεχνικές παρατυπίες όπως νεκρά links. Το πιο σημαντικό όμως είναι η δυνατότητα να δεις και να ακούσεις τι ενοχλεί έναν επισκέπτη στη σελίδα και πόσο χρόνο του παίρνει για να εκτελέσει μια εργασία.

Παρακάτω θα δούμε μερικές γνωστές σελίδες user testing.

Archive

To usertesting.com διαθέτει πάνω από 1,000,000 εγγεγραμμένους χρήστες. Το κάθε τεστ κοστίζει 49$ για μέχρι 15 τεστ το χρόνο. Αυτοί που επιθυμούν παραπάνω τεστ πρέπει να κάνουν αίτηση για enterprise λογαριασμό. Τα οφέλη περιλαμβάνουν απεριόριστη αντικατάσταση κακών αποτελεσμάτων, πολλές δυνατότητες targeting, PDF reports και downloadable videos.

Archive

To Whatusersdo.com είναι επίσης γνωστό και πρωτοπόρο σαιτ στο usability testing. Διαθέτει ευρύ δίκτυο αξιολογητών είναι όμως και το πιο ακριβό καθώς 10 τεστ κοστίζουν 650 λίρες. Τα πλεονεκτήματα περιλαμβάνουν 20-λεπτα downloadable βίντεο σε οποιαδήποτε συσκευή (desktop, tablet, smartphone), χρήστες από Αμερική, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία και Ολλανδία.

Archive

Το UserTest.io αποτελεί μια νέα εξαιρετικά οικονομική λύση καθώς τα τεστ κοστίζουν 23$, για smartphones και desktops. Διαθέτει πάνω από 30,000 αξιολογητές τους οποίους ελέγχει προτού τους εντάξει στο πάνελ.

Archive

To UserFeel παρουσιάζει ενδιαφέρον καθώς πρόκειται για Ελληνικής προέλευσης πλατφόρμας usability. Η υπηρεσία διαφέρει από τις υπόλοιπες καθώς προσφέρει πολυγλωσσικό πάνελ που υποστηρίζει αξιολόγηση 40 διαφορετικών γλωσσών. Επίσης, παρέχει επιπρόσθετες επιλογές ανάλυσης των αποτελεσμάτων όπως voice transcription, video annotations και ενσωμάτωση με το YouTube. Τα τεστ κοστίζουν 49$ για desktop συσκευές και 99$ για κινητές συσκευές και tablets.

Archive

Το TryMyUI.com προσφέρει δημογραφική στόχευση, γραπτές απαντήσεις, ενσωματωμένο first impressions testing και άλλες χρήσιμες ψυχομετρικές αναλύσεις. Τα τεστ κοστίζουν 35$ για desktop και 70$ για smartphones.

Archive

Το UsabilityHub.com παρέχει σύντομα και οικονομικά τεστ που ξεκινούν από 1$ για κάθε αξιολόγηση. Στο 5-Second Test οι χρήστες βλέπουν ένα σχέδιο ή μια σελίδα για 5 δευτερόλεπτα και στη συνέχεια καλούνται να απαντήσουν κάποιες σύντομες ερωτήσεις. Στο First Click οι χρήστες καλούνται να ολοκληρώσουν μια σύντομη ακολουθία περιήγησης και το σύστημα καταγράφει τα σημεία που έκαναν κλικ μέσω heatmaps. Με το Preference Testing οι αξιολογητές επιλέγουν ανάμεσα από διαφορετικά design και στη συνέχεια απαντούν σε κάποιες σύντομες ερωτήσεις.

Ας μη ξεχνάμε το Google Analytics

Archive

To Google Analytics περιλαμβάνει λειτουργίες που βοηθούν στην καταγραφή και αξιολόγηση των επιδόσεων μιας σελίδας. Μετρικοί δείκτες όπως το ποσοστό εγκατάλειψης (Bounce Rate), η μέση διάρκεια περιόδου σύνδεσης και οι σελίδες/περίοδο σύνδεσης βοηθούν στην εξακρίβωση του user retention/engagement.