Ένα χρόνο μετά την αποκόλληση ενός πάνελ με παράθυρο από ένα Boeing 737 Max κατά τη διάρκεια πτήσης, η κορυφαία ρυθμιστική αρχή των Ηνωμένων Πολιτειών για τις αερομεταφορές, δηλώνει ότι η εταιρεία που κατασκευάζει τα περισσότερα αεροπλάνα για επιβατικές πτήσεις στον κόσμο χρειάζεται «μια θεμελιώδη αλλαγή κουλτούρας» για να θέσει την ασφάλεια και την ποιότητα πάνω από τα κέρδη.
Μάικ Γουίτακερ: Απαιτείται «διαρκής προσπάθεια και δέσμευση από την Boeing και αδιάλειπτος έλεγχος από μέρους μας»
Ο Μάικ Γουίτακερ, επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, έγραψε σε μία προσωπική διαδικτυακή ανάρτηση (3 Ιανουαρίου 2025) ότι η Υπηρεσία που διοικεί έχει περισσότερη δουλειά να κάνει στο πλαίσιο της εποπτείας της Boeing.
Ο Γουίτακερ, ο οποίος σκοπεύει να παραιτηθεί σε δύο εβδομάδες για να αφήσει τον εκλεγμένο πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να επιλέξει τον δικό του διοικητή στην FAA, αναφέρθηκε στην απόφασή που είχε λάβει τον Ιανουάριο του 2024, να καθηλώσει στο έδαφος όλα τα αεροσκάφη 737 Max με παρόμοια πάνελ για τα παράθυρα των αεροσκαφών, που ονομάζονται door plugs.
Αργότερα, η FAA τοποθέτησε περισσότερους επιθεωρητές στα εργοστάσια της Boeing, περιόρισε την παραγωγή νέων 737 και απαίτησε από την Boeing να παρουσιάσει ένα σχέδιο για να διορθώσει τα κατασκευαστικά προβλήματα.
«Η Boeing εργάζεται για να σημειώσει πρόοδο στην εκτέλεση του ολοκληρωμένου σχεδίου της στους τομείς της ασφάλειας, της βελτίωσης της ποιότητας και της αποτελεσματικής δέσμευσης και εκπαίδευσης των εργαζομένων», δήλωσε ο Γουίτακερ. «Αλλά αυτό δεν είναι ένα σχέδιο ενός έτους. Αυτό που χρειάζεται είναι μια θεμελιώδης αλλαγή κουλτούρας στην Boeing που θα βάλει την ασφάλεια και την ποιότητα πάνω από τα κέρδη. Αυτό θα απαιτήσει διαρκή προσπάθεια και δέσμευση από την Boeing και αδιάλειπτο έλεγχο από μέρους μας».
Ο τρόμος στη Νότια Κορέα θέτει ερωτήματα σε όλο τον κόσμο
Το «καμπανάκι» από τον Γουίτακερ έρχεται μερικά 24ωρα μετά την μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία που βιώνει η Νότια Κορέα εδώ και τρεις δεκαετίες, με την τρομακτική συντριβή αεροσκάφους της Jeju Air μέσα στο διεθνές αεροδρόμιο της χώρας, όπου σκοτώθηκαν 179 άτομα ενώ ως εκ θαύματος δύο αεροσυνοδοί ανασύρθηκαν ζωντανές από ουραίο τμήμα ενός Boeing 737-800.Οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο σύγκρουσης του αεροσκάφους με σμήνος πουλιών που εκτιμάται πως μπορεί να προκάλεσε δυσλειτουργία στο σύστημα προσγείωσης.
Το αεροσκάφος, που εκτελούσε την πτήση 7C2216 έχοντας απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης με προορισμό το αεροδρόμιο Μουάν της Νοτίου Κορέας, προσπάθησε να προσγειωθεί χωρίς τροχούς, ξέφυγε από τον διάδρομο προσγείωσης και προσέκρουσε με τρομακτική ταχύτητα πάνω σε έναν τοίχο.
Συνολικά «101 αεροσκάφη Boeing 737-800 χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στη Νότια Κορέα» και «εξετάζουμε επιλογές για να διενεργήσουμε ειδικές επιθεωρήσεις» όσον αφορά την ασφάλειά τους, εξήγησε σε δημοσιογράφους ο Τζου Τζονγκ-γουάν, αξιωματούχος αρμόδιος για τον τομέα των αερομεταφορών στο υπουργείο Μεταφορών στη χώρα της Ασίας.
Boeing: Βελτιώνει διαδικασίες ασφάλειας αλλά...δεν δίνει data (αριθμούς)
Η Boeing εξέδωσε ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει για τη βελτίωση της ασφάλειας και της ποιότητας, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης των ανησυχιών που εξέφρασαν εργαζόμενοι και της ενίσχυσης της προστασίας της εμπιστευτικότητάς τους.
Η εταιρεία, η οποία δεν μπόρεσε να κατασκευάσει νέα 737 κατά τη διάρκεια μιας απεργίας επτά εβδομάδων των μηχανικών το περασμένο φθινόπωρο, δήλωσε ότι έχει ενισχύσει την εκπαίδευση των μηχανικών και των επιθεωρητών ποιότητας.
Ταυτόχρονα, τονίζει ότι επικαιροποίησε ένα σύστημα για την εμφάνιση των ονομάτων των εργαζομένων που εκτελούν εργασίες σφράγισης μετάλλων.
Η Boeing υπογραμμίζει επίσης ότι έχει «μειώσει σημαντικά τα ελαττώματα» στις ατράκτους των 737 που κατασκευάζει η Spirit AeroSystems, αλλά αρνείται να δώσει data για τις συγκεκριμένες βλάβες.
Η Spirit είναι εκ των βασικών προμηθευτών και η Boeing βρίσκεται ήδη σε διαδικασία αγοράς της, έναντι 4,7 δισ. δολαρίων.
Στο μεταξύ, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ συνεχίζει τη διερεύνηση της αποκόλλησης παράθυρου στο αεροσκάφος τύπου Max της Alaska Airlines. Παρά την τρύπα που άνοιξε στην άτρακτο, οι πιλότοι κατάφεραν να προσγειώσουν το αεροπλάνο με ασφάλεια στο Πόρτλαντ του Όρεγκον και δεν αναφέρθηκαν σοβαροί τραυματισμοί.
Ένα μήνα μετά το ατύχημα, οι ερευνητές δήλωσαν σε προκαταρκτική έκθεση ότι οι βίδες που χρησιμοποιούνταν για να βοηθήσουν στην ασφάλιση του παράθυρου δεν αντικαταστάθηκαν μετά από εργασίες σε εργοστάσιο της Boeing.
Ο Γουίτακερ λέει ότι η FAA θα επανεξετάσει τυχόν συστάσεις που θα διατυπώσει η επιτροπή ασφαλείας για τη βελτίωση του εποπτικού έργου της FAA.
Το περασμένο καλοκαίρι ο ίδιος παραδέχθηκε ότι ο έλεγχος της FAA στην Boeing δεν ήταν αρκετά καλός.