Το ναυάγιο του Τιτανικού, που αποτελούσε τον προορισμό του χαμένου βαθυσκάφους Titan, βρίσκεται σε βάθος περίπου 4 χλμ κάτω από την επιφάνεια του βορείου Ατλαντικού, και για να καταδυθεί κανείς σε αυτό χρειάζονται περίπου δύο ώρες: Αυτό και μόνο αρκεί για να κατανοήσει κανείς πόσο δύσκολη θα είναι μια επιχείρηση διάσωσης εάν το σκάφος βρίσκεται παγιδευμένο στον πυθμένα- ειδικά δεδομένου και ότι τα αποθέματα οξυγόνου αναμένεται να τελειώσουν την Πέμπτη.
Το πιο καλό σενάριο είναι πως όταν χάθηκε η επαφή ανάμεσα στο «μητρικό» σκάφος επιφανείας και το βαθυσκάφος (1 ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη της κατάδυσης) ενεργοποιήθηκαν τα συστήματα ασφαλείας και το Titan αναδύθηκε, οπότε βρίσκεται κάπου στην επιφάνεια, με τους πέντε επιβαίνοντες να αναμένουν τη διάσωσή τους. Ωστόσο οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο μειώνονται, καθώς, παρά τις προσπάθειες της αμερικανικής και της καναδικής ακτοφυλακής, που περιλαμβάνουν χρήση προηγμένων αεροσκαφών, δεν έχει βρεθεί κάτι ως τώρα- σημειώνεται πως η ακτοφυλακή των ΗΠΑ είπε ότι οι έρευνες γίνονται σε μια περιοχή 20.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων και ότι το βαθυσκάφος, μεγέθους ενός μεγάλου βαν, είναι βαμμένο λευκό.
Τα άλλα σενάρια σίγουρα δεν είναι καλά: Ένα είναι να υπήρξε διαρροή/ ρωγμή, κάτι που μπορεί να προκάλεσε «implosion» (εσωτερική κατάρρευση/ συντριβή) του σκάφους, με αποτέλεσμα την καταστροφή του και τον θάνατο των πέντε επιβαινόντων. Ή μπορεί να συνέβη κάτι στους βυθούς που να εμποδίζει την ανάδυσή του.
Το τελευταίο αυτό σενάριο θεωρείται και το πιο «αγωνιώδες»: Όταν χάθηκε η επαφή το σκάφος ήταν ήδη σε βάθος αρκετών χιλιάδων μέτρων. Οι τηλεπικοινωνίες είναι δύσκολες μέσα από το νερό, οπότε αυτό θα σήμαινε πως οι επιβαίνοντες δεν θα είχαν άλλο τρόπο για κάποιου είδους επικοινωνία πέρα από προσπάθειες με το σόναρ που διαθέτει το βαθυσκάφος. Επίσης, εάν έχει βυθιστεί και κείτεται στον πυθμένα, είναι γεγονός πως λίγα σκάφη στον πλανήτη μπορούν να καταδυθούν σε τόσο μεγάλο βάθος- και ακόμα και αν μπορούν, τίθεται το ερώτημα τι μπορούν να κάνουν όταν φτάσουν εκεί.
Συγκεκριμένα, ένα σκάφος που μπορεί να φτάσει σε βάθη όπως αυτά γύρω από το ναυάγιο του Τιτανικού προκειμένου να πραγματοποιήσει διάσωση θα βρισκόταν αντιμέτωπο με ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα: Δεν υπάρχει η δυνατότητα να περάσουν απευθείας οι επιβαίνοντες από το Titan σε αυτό, καθώς το βαθυσκάφος δεν έχει τέτοια θυρίδα, ενώ σε τέτοια βάθη δεν μπορούν να επιχειρούν δύτες. Το Titan είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε η δομή του (τιτάνιο, ίνες άνθρακα) να μπορεί να αντέξει τις ακραίες πιέσεις της αβύσσου- και ο σχεδιασμός αυτός προϋποθέτει πρακτικά οι επιβαίνοντες να «σφραγίζονται» μέσα του από το εξωτερικό (και σημειώνεται πως αυτό κανονικά ισχύει ακόμα και στην περίπτωση που έχει αναδυθεί). Αυτό σημαίνει πως οποιαδήποτε διάσωση/ ανάσυρση θα έπρεπε να γίνει στην επιφάνεια, οπότε το επικρατέστερο σενάριο θα ήταν ένα μη επανδρωμένο/ τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος να «πιάσει» το Titan στον βυθό και να το ανεβάσει στην επιφάνεια. Σημειώνεται πως σύμφωνα με την OceanGate, στην οποία ανήκει το Titan, το βαθυσκάφος της είναι ένα από πέντε επανδρωμένα βαθυσκάφη στον κόσμο που μπορούν να φτάσουν στον Τιτανικό, οπότε ρεαλιστικά μιλώντας, το πιθανότερο θα ήταν να επιχειρηθεί κάτι με μη επανδρωμένο.
Την Τρίτη έφτασε επί σκηνής ειδικό σκάφος για πόντιση καλωδίων, που έχει ποντίσει τουλάχιστον ένα τηλεχειριζόμενο σκάφος (ROV), μα δεν είναι γνωστό αν μπορεί να φτάσει σε τέτοια βάθη. Στην περιοχή έσπευδαν και άλλα σκάφη με τέτοιες δυνατότητες ROV, μεταξύ των οποίων το γαλλικό ερευνητικό L’Atalante, που έχει σκάφη ικανά να φτάσουν στον Τιτανικό: Το Victor 6000 μπορεί να βουτήξει βαθύτερα από κάθε άλλο σκάφος στην περιοχή και διαθέτει τηλεχειριζόμενους βραχίονες που μπορούν να κόψουν καλώδια ή να κάνουν άλλες εργασίες για να απελευθερώσουν ένα παγιδευμένο σκάφος. Ωστόσο δεν μπορεί να το ανελκύσει μόνο του (αν και θα μπορούσε να συμβάλει στο να δεθεί το βαθυσκάφος σε καλώδιο με γάντζο από σκάφος στην επιφάνεια).
Το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό έχει και αυτό ένα ROV που μπορεί να επιχειρεί σε τέτοιο βάθος, και το είχε χρησιμοποιήσει σε επιχείρηση για τον εντοπισμό και την ανάκτηση ενός μαχητικού αεροσκάφους που είχε συντριβεί στη Θάλασσα Νότιας Κίνας πέρυσι. Σε εκείνη την περίπτωση, το αμερικανικό ναυτικό είχε χρησιμοποιήσει το ROV για να περάσει υποδοχές για γάντζους στο αεροσκάφος,το οποίο μετά συνδέθηκε με καλώδιο από γερανό, ο οποίος το τράβηξε στην επιφάνεια. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει και στην περίπτωση του Titan- εάν και εφόσον βρεθεί και υπάρχει επί σκηνής ROV ικανό για κάτι τέτοιο.
Όσον αφορά σε αντίστοιχα περιστατικά του παρελθόντος, οι περισσότεροι θυμούνται την τραγωδία του ρωσικού υποβρυχίου «Κουρσκ» το 2000, όταν μια τορπίλη είχε εκραγεί με αποτέλεσμα πολλά από τα μέλη του πληρώματος να σκοτωθούν άμεσα και 23 άλλα να μείνουν εγκλωβισμένα στον βυθό. Όταν διασώστες κατάφεραν να φτάσουν στο σκάφος, εννιά ημέρες μετά, ήταν όλοι νεκροί. Ωστόσο το 1973 το Pisces III είχε εγκλωβιστεί στον πυθμένα στα ανοιχτά της Ιρλανδίας για 76 ώρες και τα δύο μέλη του πληρώματός του διασώθηκαν από υποβρύχια ενώ απέμεναν μόλις 12 λεπτά οξυγόνου. Σημειώνεται πάντως πως εκείνη η διάσωση είχε γίνει στα 1.575 πόδια, ενώ ο Τιτανικός βρίσκεται στα 12.500.
Με πληροφορίες από National Geographic, BBC, Reuters, Economist