Τριήμερο εθνικό πένθος κηρύχθηκε στην Βραζιλία για τους 61 νεκρούς επιβαίνοντες αεροσκάφους της Voepass που συνετρίβη στον Σάου Πάολο μετά από μία εφιαλτική περιδίνηση στον αέρα που προηγήθηκε της ελεύθερης πτώσης και της συντριβής του.
Ομάδες της πολιτικής προστασίας της Βραζιλίας εργάζονταν όλη τη νύχτα για να ανασύρουν τις σορούς των επιβατών από τα συντρίμμια ενός αεροπλάνου. Τουλάχιστον 21 πτώματα είχαν ανασυρθεί έως το πρωί του Σαββάτου, έγινε γνωστό από την κυβέρνηση του Σάο Πάολο και δύο θύματα ταυτοποιήθηκαν επιτόπου. Όλες οι σοροί μεταφέρονται στο νεκροτομείο του Σάο Πάολο.
Οι θέσεις που βρίσκονταν τα πτώματα εντός του αεροσκάφους, τα φυσικά χαρακτηριστικά τους, έγγραφα και προσωπικά αντικείμενα, όπως κινητά τηλέφωνα, χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίησή τους, δήλωσε από το σημείο της συντριβής ο πυροσβέστης Μάικον Κρίστο.
«Μόλις συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία, απομακρύνουμε τα θύματα από τα συντρίμμια… για να μεταφερθούν στο Σάο Πάολο», συμπλήρωσε.
Συγγενείς των θυμάτων κλήθηκαν να πάνε στο Σάο Πάολο για να βοηθήσουν στην παροχή γενετικού υλικού με στόχο την ταυτοποίηση μέσω DNA ανθρώπινων λειψάνων, δήλωσε από την πλευρά του ο συντονιστής της Πολιτικής Προστασίας της κυβέρνησης του Σάο Πάολο Ενγκουέλ Περέιρα.
Τo αεροσκάφος, που είχε κατασκευάσει η γαλλοϊταλική ATR, μετέφερε 57 επιβάτες και είχε τέσσερα μέλη πληρώματος ενώ εκτελούσε πτήση από την Κασκαβέλ (νότια) προς το διεθνές αεροδρόμιο Γκουαρούλιους, στο Σάο Πάολο την οικονομική ”πρωτεύουσα” της χώρας.
Όπως φαίνεται και στα βίντεο, έπειτα από απότομη απώλεια ύψους, συνετρίβη στις 13:25 (τοπική ώρα· 19:25 ώρα Ελλάδας) στη Βινιέντου, κοινότητα 76.000 κατοίκων, περίπου 80χλμ βορειοδυτικά από την πόλη Σαν Πάουλου, προκαλώντας τρόμο στους κατοίκους.
Συνταρακτικά πλάνα που μεταδόθηκαν από βραζιλιάνικα μέσα ενημέρωσης δείχνουν στο αεροσκάφος καθώς χάνει ύψος με μεγάλη ταχύτητα, συνεχίζοντας την περιδίνηση ανεξέλεγκτο και μετά φαίνεται μια στήλη πυκνού καπνού από το σημείο όπου συνετρίβη στη συνοικία. Από καθαρή τύχη δεν αναφέρθηκαν θύματα μεταξύ των κατοίκων στην περιοχή.
Ειδικοί που έχουν δει τα βίντεο, δεν αποκλείουν ως πιθανές αιτίες τον σχηματισμό πάγουκαθώς υπήρχαν προειδοποιήσεις για ιδιαίτερα ψυχρό μέτωπο στη διαδρομή που θα ακολουθούσε το αεροσκάφος ή κάποια μηχανική βλάβη. Επισημαίνουν ότι είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα πάντως οι καιρικές συνθήκες, η κατάσταση των κινητήρων και το σύστημα ελέγχου του αεροσκάφους είναι τα τρία σημεία που θα εξεταστούν ενδελεχώς. Σημειώνεται ότι τα μαύρα κουτιά του αεροπλάνου έχουν εντοπιστεί.
Τι γνωρίζουμε για την πτήση και το αεροσκάφος
Ήδη το Κέντρο Ερευνών και Πρόληψης Αεροναυτικών Ατυχημάτων της Βραζιλίας (CENIPA) άρχισε έρευνα για να εξακριβωθούν τα αίτια του αεροπορικού δυστυχήματος.
Σύμφωνα με την βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία, η πτήση «εκτυλισσόταν ομαλά ως τις 13:20» (τοπική ώρα· 19:20 ώρα Ελλάδας). Όμως, ένα λεπτό αργότερα, το αεροσκάφος έπαψε «να απαντά στις κλήσεις» του πύργου ελέγχου και το πλήρωμα «δεν δήλωσε πως βρισκόταν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ούτε πως αντιμετώπισε δυσμενείς μετεωρολογικές συνθήκες».
″Η απώλεια της επαφής με τα ραντάρ διαπιστώθηκε στις 13:22″, πρόσθεσε η πολεμική αεροπορία.
Το αεροσκάφος ήταν τύπου ATR72-500. Η κατασκευάστριά του, θυγατρική της Airbus και της ιταλικής Leonardo, τόνισε σε ανακοίνωσή της ότι ειδικοί της θα υποστηρίξουν «την έρευνα που διενεργείται».
Το ”μαύρο κουτί¨ εντοπίστηκε κι αναμένεται να αναλυθούν τα δεδομένα που έχει καταγράψει.
Η αεροπορική εταιρεία Voepass διευκρίνισε πως ”δεν έχει ακόμη επιβεβαιωμένες πληροφορίες για τις περιστάσεις του δυστυχήματος” ενώ σύμφωνα με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Βραζιλίας, το αεροσκάφος συμμορφωνόταν προς όλους τους ισχύοντες κανονισμούς.
Η πρώτη πτήση του αεροσκάφους έγινε τον Απρίλιο του 2010, σύμφωνα με καταχώριση στον εξειδικευμένο ιστότοπο planespotters.net.
Στο μεταξύ αφού κατασβέστηκε και η φωτιά που ξέσπασε μετά την συντριβή, άρχισε η προσπάθεια ανάκτησης των λειψάνων των θυμάτων και θα ακολουθήσει η διαδικασία ταυτοποίησης. Οι σοροί διακομιστούν στο κυριότερο νεκροτομείο του Σάο Πάολο.
Τρόμος και στο έδαφος
Ο οδηγός φορτηγού Μαρτίνς Μπαρμπόσα εργαζόταν όταν έμαθε πως συνετρίβη το αεροσκάφος 150 μέτρα από το σπίτι του. ”Φοβήθηκα πως έπεσε πάνω στο σπίτι μου, ο γιος μου ήταν σπίτι”, είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο περιγράφοντας την ”απόγνωση” που ένιωθε ώσπου έμαθε πως το παιδί του ήταν καλά.
″Ήταν τρομακτικό, είδα αεροπλάνο να περιστρέφεται και να πέφτει. Ο θεός μας έσωσε, αν γινόταν λίγο πιο κει, (το αεροπλάνο) θα έπεφτε πάνω στο σπίτι μου. Βρίσκομαι σε κατάσταση σοκ, δεν σταματάω να τρέμω”, είπε η Έντνα Μπαρμπόσα, κάτοικος της Βινιέντου, στο τηλεοπτικό δίκτυο SBT.
Άλλος κάτοικος, ο Χικάρντου Χοντρίγκες, δήλωσε στο τηλεοπτικό δίκτυο Band News ότι είδε ”πολλά πτώματα στο έδαφος, πολλά...” στον τόπο της τραγωδίας.
Χωρίς να υπολογίζεται το χθεσινό δυστύχημα, από την αρχή της χρονιάς στη Βραζιλία είχαν καταγραφεί 108 αεροπορικά ατυχήματα και δυστυχήματα με συνολικά 49 νεκρούς.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, χάθηκαν 746 ανθρώπινες ζωές σε 1.665 ατυχήματα και δυστυχήματα στη λατινοαμερικάνικη χώρα γιγαντιαίων διαστάσεων.
Το 2007, Airbus A320 του βραζιλιάνικου αερομεταφορέα TAM βγήκε από τον διάδρομο μετά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Κονγκόνιας του Σαν Πάουλου κι έπεσε πάνω σε αποθήκη φορτίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 187 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και άλλοι 12 άνθρωποι στο έδαφος.
Και, δυο χρόνια αργότερα, Airbus A330-230 της Air France, το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, εξαφανίστηκε πάνω από τον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες, σε περιοχή όπου ήταν γνωστό πως καταγράφονται αναταράξεις.