Η ολλανδική τράτα FV Margiris, το δεύτερο μεγαλύτερο αλιευτικό σκάφος στον κόσμο, άφησε περισσότερα από 100.000 νεκρά ψάρια στον Ατλαντικό Ωκεανό στα ανοιχτά της Γαλλίας.
Η Γαλλίδα υπουργός Ναυτιλίας, Ανίκ Ζιραρντέν, χαρακτήρισε «σοκαριστικές» τις εικόνες των νεκρών ψαριών – που σχημάτισαν ένα πλωτό «χαλί» από θαλάσσια πτώματα, το οποίο εντόπισαν ακτιβιστές του περιβάλλοντος – και ζήτησε από την εθνική αρχή επιτήρησης αλιείας να ξεκινήσει έρευνα.
Ο Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους, Ευρωπαίος Επίτροπος για το περιβάλλον, τους ωκεανούς και την αλιεία, είπε επίσης ότι αναζητεί «εξαντλητικές πληροφορίες και στοιχεία για την υπόθεση».
Η φρικιαστική διαρροή, που σημειώθηκε νωρίς την Πέμπτη, προκλήθηκε από τρύπα στο δίχτυ της τράτας, εξήγησε ο όμιλος αλιευτικής βιομηχανίας Pelagic Freezer-Trawler Association (PFA), που εκπροσωπεί τον ιδιοκτήτη του σκάφους, κάνοντας λόγο ομάδα για «πολύ σπάνιο περιστατικό».
«Σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, αυτό έχει καταγραφεί στα βιβλία του σκάφους και έχει αναφερθεί στις αρχές της Λιθουανίας, τη σημαία της οποίας φέρει η τράτα», πρόσθεσε, υποστηρίζοντας ότι τα νεκρά ψάρια θα αφαιρεθούν από την ποσόστωση του σκάφους.
Ο γαλλικός βραχίονας της ακτιβιστικής εκστρατείας Sea Shepherd δημοσίευσε για πρώτη φορά εικόνες από το συμβάν, που δείχνουν την επιφάνεια του ωκεανού να καλύπτεται από ένα πυκνό στρώμα με νεκρά προσφυγάκια - ένα υποείδος μπακαλιάρου, που χρησιμοποιείται για τη μαζική παραγωγή ψαροκροκέτων, ιχθυελαίου και γευμάτων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πρόκειται για περισσότερα από 100.000 ψάρια που καλύπτουν μια περιοχή περίπου 3.000 τετραγωνικών μέτρων.
Τράτες όπως το Margiris χρησιμοποιούν συρόμενα δίχτυα μήκους μεγαλύτερου από ένα χιλιόμετρο και επεξεργάζονται τα ψάρια σε εργοστάσια επί του σκάφους, μια πρακτική που επικρίνεται έντονα από τους περιβαλλοντολόγους.
Μετά από διαμαρτυρίες ακτιβιστών, το Margiris αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τα αυστραλιανά ύδατα το 2012. Το σκάφος είχε ποσόστωση για να τραβήξει 18.000 τόνους ψαριών από τη θάλασσα, αλλά απαγορεύτηκε από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος, Τόνι Μπερκ, μετά από δημόσια κατακραυγή.
Σύμφωνα με δεδομένα κυκλοφορίας από το marinetraffic.com την Παρασκευή το σκάφος, το οποίο ανήκει στην ολλανδική εταιρεία Parleviliet & Van der Plas και πλέει με σημαία Λιθουανίας, εξακολουθούσε να ασχολείται με αλιευτικές δραστηριότητες στα ανοιχτά των γαλλικών ακτών.
(με πληροφορίες από Reuters, Guardian)