Χαρακτηρίστηκε ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του κινηματογράφου. Και όχι άδικα, παρά το γεγονός ότι, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, (1928-1999) πρόλαβε να κάνει μόνο δεκατρείς ταινίες.
Είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο του έρχονται στο φως τρία άγνωστα σενάρια, πάνω στα οποία είχε δουλέψει, με θέμα, το τρίπτυχο, γάμος - ζήλια - μοιχεία.
Σύμφωνα με τον Guardian, τα σενάρια αυτά, χρονολογούνται μεταξύ 1954 και 1956, όταν ο Κιούμπρικ, αντιμετώπιζε προβλήματα στον γάμο του, με την δεύτερη γυναίκα του, τη χορεύτρια και ηθοποιό Ρουθ Σομπότκα.
Τρία σενάρια, τρεις διαφορετικοί τίτλοι, κοινές ιστορίες.
Το πρώτο με τίτλο «Παντρεμένος Άνδρας», (Married Man) είναι 35 δακτυλογραφημένες σελίδες, με σχόλια και σημειώσεις στο περιθώριο, κάποιες από αυτές γραμμένες με μολύβι.
Το δεύτερο έχει τίτλο «Ο Τέλειος Γάμος»,(The Perfect Marriage) φέρει χειρόγραφες σημειώσεις μαζί με υλικό από επτά σκηνές.
Το τρίτο, που ονομάζεται «Ζήλια», (Jealousy) αφορά 13 σελίδες δακτυλογραφημένου και χειρόγραφου υλικού και θέμα, τα προβλήματα και τη δυσαρέσκεια που βιώνει στο γάμο του ένα ζευγάρι.
Στις πρώτες γραμμές του κειμένου «Παντρεμένος Ανδρας», ο Κιούμπρικ γράφει, «Ο γάμος είναι σαν ένα μεγάλο σε διάρκεια γεύμα, όπιου το γλυκό να σερβίρεται στην αρχή. Μπορείς να φανταστείς τη φρίκη, να συζείς με μία γυναίκα, η οποία είναι κολλημένη πάνω σου σαν βεντούζα, με την ζωή της να περιστρέφεται διαρκώς γύρω από την δική σου, πρωί, μεσημέρι και βράδυ; Είναι σα να πνίγεσαι σε μία θάλασσα από πούπουλα, με τον εαυτό σου να βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στα μαλακά, ασφυκτικά βάθη της συνήθειας και της ρουτίνας.
Μακάρι να μπορούσε να αντιδράσει η γυναίκα με κάποιο τρόπο. Να θυμώσει, να ζηλέψει. Έστω μία φορά. Ας πούμε, χθες βράδυ βγήκα για βόλτα, αμέσως μετά το δείπνο. Γύρισα στις δύο το πρωί. Μόνο μην με ρωτήσεις που ήμουνα, ευχήθηκα».
Το υλικό από το αρχείο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ που ήρθε στο φως πρόσφατα, μεταφέρθηκε στο UAL (University of Arts London).
Ο καθηγητής κινηματογραφικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μπανγκόρ και κορυφαίος ειδικός πάνω στον Κιούμπρικ, Νέιθαν Εϊμπραμς, κάνει λόγο για μεγάλο όγκο υλικού που ακόμα δεν έχει έρθει στο φως και το οποίο μέχρι πρότινος βρισκόταν στο σπίτι του σκηνοθέτη.
«Είναι τα έργα που ήθελε να κάνει ο Κιούμπρικ κάποια στιγμή, αλλά δεν έγιναν. Έως τώρα ουδέποτε στο παρελθόν έχει υπάρξει αναφορά σε αυτά».
Ιδέες που είναι αποτυπωμένες τόσο στο τρίτο χειρόγραφο - σενάριο «Ζήλια», με τον καυγά του ζευγαριού όταν ο άνδρας επιστρέφει στο σπίτι μεθυσμένος, όσο και από το δεύτερο με τίτλο «Ο Τέλειος Γάμος», με την σύζυγο να κάνει τις ετοιμασίες για το χριστουγεννιάτικο πάρτι, με τον σύζυγο να είναι μελαγχολικός λόγω Χριστουγέννων και κεντρικό θέμα της σκηνής την απιστία, το γάμο και την εξαπάτηση, έχουν εμφανώς χρησιμοποιηθεί, στην ταινία - κύκνειο άσμα του «Μάτια Ερμητικά Κλειστά», το 2000.