Δεκάδες πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στην Ευρώπη, σχηματίζουν τεράστιες ουρές στα ανοικτά των ισπανικών ακτών, καθώς δεν μπορούν να δέσουν σε λιμάνια για να «εκφορτώσουν».
Σύμφωνα με το Reuters, η μεταφορά υγροποιημένου αερίου, βρίσκει την Ευρώπη ανέτοιμη να δεχθεί τους τόνους LNG που υποχρεωτικά εισάγει, για να αντικαταστήσει αυτούς που μετέφεραν οι αγωγοί από τη Ρωσία στην κεντρική Ευρώπη.
Οι υπάρχουσες μονάδες «επαναεριοποίησης» του καυσίμου στην Ευρώπη, που μετατρέπουν το υγροποιημένο καύσιμο σε αέριο, λειτουργούν στο ανώτατο όριο τους.
Αυτό έχει προκαλέσει τεράστια δυσλειτουργία σε χώρες όπως η Ισπανία και η Βρετανία που διαθέτουν, μέχρι στιγμής, τη μεγαλύτερη χωρητικότητα αποθήκευσης LNG, με πολλά από αυτά τα φορτία να παραμένουν εν πλω έως και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
Κι ενώ η Ευρώπη έχει στραφεί στο LNG για να αντικαταστήσει το ρωσικό φυσικό αέριο, οι αποθήκες της στα λιμάνια εκφόρτωσης δεν επαρκούν, αναζητώντας νέα λιμάνια στην Ευρώπη, τη Μεσόγειο αλλά και εκτός ηπείρου για να εκφορτώσουν το πολύτιμο φορτίο τους.
36 πλοία LNG στα ανοικτά
Περισσότερα από 35 πλοία φορτωμένα με LNG παραμένουν στα ανοιχτά της Ισπανίας και γύρω από τη Μεσόγειο, με τουλάχιστον οκτώ από αυτά να είναι αγκυροβολημένα στον κόλπο του Κάντιθ.
Η Ισπανία διαθέτει έξι σημεία στους τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης για φορτία, που μπορούν να εξυπηρετήσουν μόλις το 1/5 των πλοίων που βρίσκονται αγκυροβολημένα στα ανοικτά των ακτών της.
Η Ισπανία έχει τη μεγαλύτερη ικανότητα επαναεριοποίησης LNG στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου του LNG και το 44% της χωρητικότητας αποθήκευσης LNG.
Αργά χθες το βράδυ η Ισπανία τέθηκε σε «έκτακτη επιχειρησιακή κατάσταση», καθώς ο εθνικός φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου φυσικού αερίου, η Enagas είπε ότι ενδέχεται να σταματήσει τις εκφορτώσεις LNG λόγω τις πλεονάζουσας χωρητικότητας στους τερματικούς σταθμούς της.
2,5 εκατ τόνοι LNG εν πλω
Πολλά πλοία με μεταφέρουν LNG είναι αγκυροβολημένα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αντιμετωπίζοντας τις ίδιες καθυστερήσεις.
«Αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 2,5 εκατομμύρια τόνους LNG παραμένουν δεσμευμένοι σε πλωτές αποθήκες», δήλωσε ο Όιστειν Καλένκεφ, διευθύνων σύμβουλος της πλοιοκτήτριας FLEX LNG Management.
Η έλλειψη μονάδων επαναεριοποίησης ή αγωγών που συνδέουν τις χώρες που διαθέτουν αυτές τις εγκαταστάσεις με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, αναγκάζει το πολύτιμο φορτίο να παραμένει εγκλωβισμένο στα πλοία.
«Έχουμε ένα τεράστιο αριθμό φορτίων που περιμένουν ανοικτά της θάλασσας στη νότια Ισπανία και στη Μεσόγειο, και πολλά που είναι σε αναμονή για να προσεγγίσουν λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου», δήλωσε ο Άλεξ Φρόλει, αναλυτής LNG στην εταιρεία πληροφοριών ICIS.
Ο Φρόλει εκτιμά ότι η αδυναμία εκφόρτωσης προκαλεί ελλείψεις στην αγορά και αυξάνει τις τιμές του αερίου, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά τα φορτία να πουληθούν σε υψηλότερες τιμές καθώς το κόστος μεγαλώνει όσο παραμένουν στη θάλασσα.
Η τιμή ενός φορτίου LNG που θα παραδοθεί στα τέλη Νοεμβρίου ή στις αρχές Δεκεμβρίου θα είναι περίπου 2 δολάρια ανά mmBtu υψηλότερη από τις τρέχουσες τιμές.
Χθες Δευτέρα, η Κίνα διέκοψε τις πωλήσεις LNG σε ξένους αγοραστές για να εξασφαλίσει τη δική της επάρκεια, κάτι που οι παράγοντες της αγοράς λένε ότι μπορεί να ωθήσει περισσότερα πλοία να κατευθυνθούν προς την Ασία.
Πιθανή η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού MidCat
Η κατασκευή του αγωγού MidCat που θα μπορούσε να μεταφέρει ισπανικό αέριο - και στο μέλλον υδρογόνο - στην κεντρική Ευρώπη, θα βρεθεί στο επίκεντρο της συνομιλίας των ηγετών της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας οι οποίοι ελπίζουν να φτάσουν σε συμφωνία.
Ο MidCat θα δημιουργήσει μια τρίτη σύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας, την οποία οι κύριοι υποστηρικτές της, η Μαδρίτη, η Λισαβόνα και πιο πρόσφατα το Βερολίνο, λένε ότι θα βοηθούσε την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.