Καθώς «Μένουμε Σπίτι», προκειμένου να συμβάλλουμε στον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας του κορονοϊού, αναζητούμε τρόπους για να κάνουμε την μέρα μας όσο γίνεται πιο ευχάριστη (και να περάσουμε τον χρόνο μας).
Ενας από αυτούς είναι η αγορά προιόντων απο το διαδίκτυο. Από όργανα γυμναστικής, τρόφιμα, γάντια και μάσκες, υπολογιστές και οθόνες μέχρι χαρτιά υγείας -όλα τα παραπάνω εξαιρετικά «δημοφιλή» στις διαδικτυακές αγορές αυτήν την περίοδο.
Αλλωστε οι αγορές μέσω διαδικτύου ποτέ δεν ήταν πιο εύκολες καθώς διαρκούν μόνο ελάχιστα λεπτά.
Μήπως όμως αντί να αγοράζουμε αυτά που θέλουμε, καλό θα ήταν, να δώσουμε έμφαση στις αγορές, που πραγματικά χρειαζόμαστε;
Ενας πολύ απλός τρόπος για να το πετύχουμε, όπως λέει στην HuffPost, ο καθηγητής Επιδημιολογίας, στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, και επικεφαλής στους κώδικες ηθικής, του οργανισμού για τους εργαζόμενους στον χώρο της δημόσιας υγείας, στις Ηνωμένες Πολιτείες, American Public Health Association, Τζιμ Τόμας, είναι να πούμε, όχι.
Δυστυχώς οι κανόνες ηθικής στο χώρο της υγείας είναι αντικρουόμενες με αυτούς της αγοράς, αφού εταιρείες ενθαρρύνουν τον κόσμο να προχωρήσει σε παραγγελίες καταναλωτικών αγαθών.
Ενα από τα μεγαλύτερα καταστήματα παγκοσμίως, το Macy’s, έχει δημιουργήσει στην ιστοσελίδα του, την κατηγορία, «stay-at-home must-haves».
Την Δευτέρα, 27 Μαρτίου, μια ομάδα εργαζομένων στην αποθήκη της Amazon, που βρίσκεται στην περιοχή του Στάτεν Άιλαντ, αποχώρησε σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την έλλειψη πρωτοκόλλου σε θέματα υγείας. Παράλληλα χιλιάδες υπάλληλοι και εξωτερικοί συνεργάτες της Amazon, υπέγραψαν κείμενο διαμαρτυρίας για την «έλλειψη μέτρων για την προστασία της υγείας» των εργαζομένων.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που δουλεύουν στις αποθήκες και αντιδρούν στην αύξηση των παραγγελιών άχρηστων ειδών, καθώς υπάρχει σημαντική διαφορά με άλλες εποχές και υπό κανονικές συνθήκες.
Οπως δήλωσε στην HuffPost, o Ντέιβ Τζέιμισον, που εργάζεται στην εταιρεία «Pier 1 imports», που ειδικεύεται στα είδη επίπλων, διακόσμησης και αξεσουάρ σπιτιού, «Δεν θέλω να είμαι ο άνθρωπος που πέθανε για αρωματικά έλαια».
Γιατί μπορεί για όλους εμάς που αγοράζουμε προϊόντα μέσω διαδικτύου, η όλη διαδικασία να είναι εύκολη και χωρίς κινδύνους για την υγεία μας, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε πως απαιτείται η εργασία της συσκευασίας, της μεταφοράς και της διανομής για να φτάσει στην πόρτα μας.
Και για τους εργαζόμενους στο χώρο αυτό, υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα σε μία παραγγελία που καλύπτει τις ανάγκες μας, προκειμένου να μείνουμε υγιείς και ασφαλείς, από μία που ικανοποιεί τα εγώ μας και την καταναλωτική μας μανία.
Ο Ρόνι Στατς, πρόεδρος του Εθνικού Συνδέσμου Μεταφορέων Γραμμάτων Επαρχίας (National Rural Letter Carriers’ Association), που εκπροσωπεί 135.000 ταχυδρομικούς υπαλλήλους, οι οποίοι κάνουν κατά μέσο όρο 500 παραδόσεις ημερησίως - προέτρεψε τους πελάτες να δείξουν «κοινή λογική» για τι αποτελεί αυτή την στιγμή βασική ανάγκη για αγορά.
«Το ερώτημα κλειδί στην όλη υπόθεση είναι αν πραγματικά το χρειάζομαι ή απλά θέλω την ικανοποίηση, του να αποκτήσω κάτι τώρα. Αν είναι το δεύτερο, ας κάνουμε υπομονή για την ώρα».
Παρόλο που τo Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), των Ηνωμένων Πολιτειών, αναφέρει ότι, ο κίνδυνος οι καταναλωτές να νοσήσουν από τον COVID-19, από ένα δέμα που τους παραδόθηκε είναι χαμηλός, ο κίνδυνος παραμονεύει για τους εργαζόμενους με κάθε επαφή που έχουν.
«Οσες περισσότερες φορές έρχεται ο καταναλωτής σε επαφή με τον κούριερ, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος να μεταδοθεί ο COVID-19. Οσα περισσότερα δέματα έχουμε να παραδώσουμε, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να κολλήσει ο καταναλωτής τον κορονοϊό αν δεν κρατάει την απόσταση ασφαλείας», μας λέει ο Στατς.
Αλλωστε για να μεταδοθεί ο ιός απαιτείται μία αμφίδρομη σχέση.
Πως θα αποφασίσουμε τι είναι απαραίτητο να παραγγείλουμε και τι όχι
Η απόφαση για το τι πραγματικά χρειαζόμαστε και τι όχι, είναι ένα δίλημμα και οι ανάγκες του καθενός είναι διαφορετικές.
Οπως μας λέει ο καθηγητής Τζιμ Τόμας, η αρετή της ηθικής, η οποία βασίζεται περισσότερο στο κίνητρο παρά στο αποτέλεσμα, είναι ένας τρόπος για να αποφασίσουμε τι είναι απαραίτητο και τι δεν είναι. Σύμφωνα με την ηθική της αρετής, η πρόθεση έχει σημασία και θα πρέπει να είμαστε σε θέση να υπερασπιστούμε το σκεπτικό μας. Αυτός είναι ο λόγος που μας προτείνει να σκεφτούμε για ένα λεπτό, πριν προχωρήσουμε σε αυτή, έτσι ώστε να καταλάβουμε τι προσπαθούμε να επιτύχουμε με την αγορά μας και γιατί είναι σημαντική.
«Ο άνθρωπος που απλά έδωσε την παραγγελία ελαφρά την καρδία χωρίς να σκεφτεί έρχεται σε αντίθεση με αυτόν που αφιέρωσε χρόνο και σκέφθηκε πριν την δώσει, αναλογιζόμενος τι πραγματικά χρειάζεται αυτή την ώρα και γιατί».
Μερικές ερωτήσεις που μας προτείνει ο Τόμας να κάνουμε στον εαυτό μας πριν προχωρήσουμε σε μία αγορά είναι οι ακόλουθες.
«Σκεφθήκαμε αρκετά γιατί πραγματικά το χρειαζόμαστε αυτό που θέλουμε να παραγγείλουμε; Από που θα το αγοράσουμε; Ποια μέτρα ασφαλείας παίρνουν οι εταιρείες; Μπορώ να καθυστερήσω την απόκτηση αυτού που θέλω για έξι εβδομάδες; Μήπως όντως αξίζει να περιμένω;»
Αυτό που καλό θα ήταν να κρατήσουμε όλοι κατά νου, είναι πως, περιορίζοντας τις ηλεκτρονικές μας αγορές στις απολύτως απαραίτητες, συμβάλλουμε με τον τρόπο μας στην προστασία της υγείας των εργαζομένων στους χώρους αυτούς, ακόμα και όταν οι εργοδότες τους αδιαφορούν.
Πολίτες που ανησυχούν ότι πάσχουν από λοίμωξη του αναπνευστικού (πυρετό ή/και βήχα ή/και δύσπνοια) και ήρθαν σε επαφή με πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα ή έχουν ιστορικό ταξιδιού σε πληττόμενες χώρες θα πρέπει να επικοινωνούν με τον ΕΟΔΥ στο τηλ. 1135.
Προσοχή: Δεν θα πρέπει να επισκέπτονται ιδιωτικά ιατρεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία, εξωτερικά ιατρεία κ.λπ. Ο ΕΟΔΥ θα μεριμνήσει για την διακομιδή τους σε νοσοκομεία αναφοράς του κορονοϊού. Χρήσιμες πληροφορίες εδώ.
Πηγή: HuffPost US