7 ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας τώρα.
Γιατί ο ουρανός είναι μπλε; Πώς πετούν τα αεροπλάνα; Υπάρχει Αι Βασίλης; Ίσως να μην το θυμάστε, αλλά ερωτήσεις σαν τις παραπάνω, σας επέτρεψαν να αναπτυχθείτε, να κατανοήσετε τον κόσμο, και στο τέλος να γίνετε ο επιτυχημένος άνθρωπος και επιχειρηματίας που είστε σήμερα.
Fast forward λοιπόν στο 2020 και σε αυτό που σας καίει: την πρόοδο και την ανάπτυξη της επιχείρησής σας. Διαβάστε τις 7 ερωτήσεις που ακολουθούν και πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας για να εντοπίσετε, τώρα, τις δυνάμεις σας και τις αδυναμίες σας. Και οι 7 είναι υπέροχες!
Ποιο είναι το υπ’ αριθμόν 1 εμπόδιό μου;
Είναι περίεργο, αλλά πολλές φορές μέχρι να γίνει αυτή η ερώτηση, τα εμπόδιά μας φαντάζουν σαν ένα ασαφές σύνολο χωρίς όρια, περίπου σαν την επίθεση του γαλατικού χωριού του Αστερίξ. Δεν είναι όμως έτσι. Φτιάξτε ένα short list και μετά επιλέξτε το πραγματικό σας εμπόδιο.
Χρόνος; Ρευστότητα; Λογιστική υποστήριξη; Φτωχό marketing; Μέτρια ποιότητα; Βρείτε το υπ’ αριθμόν 1 εμπόδιό σας, κόψτε το “κεφάλι του τέρατος” και όλα θα γίνουν ευκολότερα.
Ποιοι είναι οι στόχοι μου;
Φυσικά, να έχετε υγεία και να πηγαίνουν καλά οι δουλειές. Όμως, ενώ αυτό είναι αρκετό για μια ευχή την Πρωτοχρονιά, δεν είναι αρκετό για το μέλλον της επιχείρησης. Χαρτί, μολύβι ή xls και φύγαμε! Στόχοι οικονομικοί, στόχοι ενδοεταιρικοί, στόχοι κοινωνικής ευθύνης, σημειώστε τα πάντα.
Ιδανικά, κάνετε στοχοποίηση για φέτος, για την τριετία και για την πενταετία. Και κάθε χρόνο ανανεώστε.
Ποιο είναι το Plan B μου;
Θα γυρίσετε στο χωριό στα οικογενειακά κτήματα; Θα αναζητήσετε την τύχη σας στους συγγενείς στην Αυστραλία; Μπορεί, αλλά όλα αυτά μας ακούγονται μάλλον σαν Plan Z. Η επιχείρησή σας μπορεί και πρέπει να έχει ένα Plan B για οποιαδήποτε ανάγκη και περίσταση.
Μην ξεχνάτε ότι στο επιχειρείν, η αποτυχία μπορεί να είναι αιτία μίας ημέρας, ενός container ή ενός μικρού χρηματικού ποσού. Το Plan B μπορεί να σας δώσει αυτό το έξτρα επιπλέον σπρώξιμο που χρειάζεστε για να “ξεπεράσετε τον κάβο”.
Μήπως χρειάζομαι συνεργάτες;
Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας, εκ φύσεως, δεν απασχολεί μεγάλο αριθμό συνεργατών και κάνει ο ίδιος, πολλές φορές, “δουλειά για τρεις”. Κάποιες φορές είναι αναγκαίο, αλλά δεν είναι πάντα σωστό. Εάν για να γράψετε ο ίδιος το newsletter της επιχείρησής σας (σε άψογα ελληνικά και μπράβο σας) σας πήρε 6 ώρες, κάνετε κάτι αντιπαραγωγικό.
Εξετάστε σε ποιους τομείς ένας εξωτερικός συνεργάτης μπορεί να δώσει στην επιχείρησή σας το κάτι παραπάνω, χωρίς ιδιαίτερη οικονομική επιβάρυνση για εσάς.
Κάνω το marketing που χρειάζομαι;
Δεν είναι όλα τα δάχτυλα ίδια, δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις ίδιες και δεν είναι όλα τα κανάλια επικοινωνίας ίδια. Εάν λειτουργείτε ως B2B στην αγορά υδραυλικών συστημάτων και καυστήρων, είναι αμφίβολο ότι θα πάρετε το κάτι παραπάνω από μία καμπάνια στο Instagram με φωτογραφίες ιταλικών καυστήρων, όσο και αν σας φαίνονται πανέμορφοι.
Χρησιμοποιήστε κοινή λογική, μην πάρετε τη γνώμη των συγγενών και των φίλων σας, και απευθυνθείτε, εάν νομίζετε ότι το χρειάζεστε, σε έναν ειδικό της επικοινωνίας.
Ποιος είναι ο πελάτης μου;
Όχι, δεν είναι “όλοι”! Θα θέλατε να είναι “όλοι”, αλλά για τον μικρομεσαίο επιχειρηματία, αυτό είναι 9 φορές στις 10 ανέφικτο, λόγω της φύσης της επιχείρησης. Εάν έχετε μία αλυσίδα κομμωτηρίων που ειδικεύονται στη βαφή, ξέρετε πολύ καλύτερα από τον καθένα ποιος είναι ο πελάτης σας (περισσότερο στην περίπτωση αυτή η πελάτισσά σας).
Ξεκαθαρίστε 100% σε ποιους απευθύνεστε και εντείνετε την προσπάθειά σας να τους δώσετε κάτι ιδιαίτερο που μόνο από εσάς μπορούν να έχουν. Για τους άλλους “δεν θα μπορέσετε” και δεν πειράζει!
Ποια είναι η ιστορία μου;
Άφησα για το τέλος τη σημαντικότερη ερώτηση που πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας. Ποια είναι η ιστορία της μάρκας μου; Ποιος είναι ο μύθος μου; Τον καλλιεργώ όπως πρέπει; Τον αναπτύσσω; Προσθέτω κάθε χρόνο και νέα στοιχεία; Ποτέ στην ιστορία δεν υπήρξε προϊόν ή υπηρεσία χωρίς ανθρώπους από πίσω που το δημιούργησαν, το καλλιέργησαν και έκτισαν τη φήμη και την αξία του.
Η επιχειρηματική σας ιστορία πρέπει να είναι γνωστή στο κοινό σας, να συνάδει με τις επιθυμίες του και να απαντά στα ερωτήματά του. Δεν πουλάτε ένα brand. Πουλάτε ένα brand με συγκεκριμένη ιστορία.