Γιατί τα αεροπλάνα πετάνε άδεια πάνω από την Ευρώπη εν μέσω πανδημίας

Μολύνουν την ατμόσφαιρα με πτήσεις-«φαντάσματα».
via Associated Press

Τουλάχιστον 100.000 πτήσεις-«φαντάσματα» ενδέχεται να πραγματοποιηθούν σε όλη την Ευρώπη αυτόν τον χειμώνα λόγω των κανόνων για τη χρήση των θέσεων υποδοχής στα αεροδρόμια της ΕΕ, σύμφωνα με ανάλυση της Greenpeace .

Οι περιττές ή και ασύμφορες πτήσεις γίνονται ώστε οι αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης στα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Την ίδια ώρα, όμως, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έως και 2,1 εκατομμύρια τόνους εκπομπών αερίων θερμοκηπίου - ή όσα εκπέμπουν κατά μέσο όρο 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ μέσα σε ένα χρόνο.

Luis Cortes via Reuters

«Η απαίτηση της Κομισιόν από τις αεροπορικές εταιρείες να πετούν άδεια αεροπλάνα για να εκπληρώσουν αυτή την αυθαίρετη ποσόστωση δεν είναι μόνο ρυπογόνα, αλλά εξαιρετικά υποκριτική, δεδομένης της ρητορικής τους για το κλίμα», τονίζει ο Χέρβιγκ Σούστερ, εκπρόσωπος της εκστρατείας European Mobility for All της Greenpeace.

Οταν ξεκίνησε η πανδημία του κορονοϊού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μείωσε τον απαιτούμενο αριθμό των πτήσεων, που πρέπει να εκτελούν οι αεροπορικές εταιρείες για να διατηρήσουν τις θέσεις τους ανοιχτές στα αεροδρόμια, από 80% σε 25%.

Ομως, τον περασμένο Δεκέμβριο, οι Βρυξέλλες αύξησαν το ποσοστό αυτό στο 50%, με πρόθεση να το ανεβάσουν στο 64% τον Μάρτιο.

Darren Abate via Reuters

Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, δήλωσε ότι η αεροπορική του εταιρεία μπορεί να χρειαστεί να πραγματοποιήσει 18.000 «επιπλέον, περιττές πτήσεις» για να εκπληρώσει τους νέους προσαρμοσμένους κανόνες. Ενας εκπρόσωπος της Lufthansa είπε ότι μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2021, μόλις το 45% των πτήσεων της ήταν γεμάτες.

Το υπόλοιπο 5%, ή 18.000 πτήσεις, «το ορίζουμε ως περιττές», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος. «Εάν δεν διακινδυνεύαμε την απώλεια θέσεων σε ορισμένα αεροδρόμια στην Ευρώπη, πιθανότατα θα τις είχαμε ακυρώσει και θα τις είχαμε συνδυάσει με άλλες υπάρχουσες πτήσεις», εξήγησε.

Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις της Greenpeace 20 τόνοι εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παράγονται ανά πτήση-«φάντασμα» (με μέσο χρόνο πτήσης 90 λεπτών σε αεροπλάνο 200 θέσεων, για απόσταση 800-1.000 χλμ).

Pedro Nunes via Reuters

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνείται ότι οι αερομεταφορείς εκτελούν πτήσεις-«φαντάσματα» ή ότι οι κανόνες που λένε «χρησιμοποιήστε τις θέσεις στα αεροδρόμια ή τις χάνετε» έχουν δημιουργήσει προβλήματα.

Ενας εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε: «Οι κενές πτήσεις είναι επιβλαβείς για την οικονομία και το περιβάλλον, γι′ αυτό ακριβώς λάβαμε πολλά μέτρα που επιτρέπουν στις εταιρείες να μην κάνουν τέτοιες πτήσεις. Εάν οι αεροπορικές εταιρείες αποφασίσουν να διατηρήσουν τις κενές πτήσεις, αυτή είναι μια απόφαση δική τους και όχι αποτέλεσμα των κανόνων της ΕΕ».

Οι Βρυξέλλες επιμένουν ότι έχουν ήδη περικόψει τις απαιτήσεις για τις θέσεις υποδοχής των αεροσκαφών και ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να ζητήσουν να σταματήσουν εντελώς, εάν οι πτήσεις διαταραχθούν από «αυστηρά υγειονομικά μέτρα », όπως οι νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λόγω Ομικρον.

Dieu-Nalio Chery via Reuters

Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’Λίρι, παραπονέθηκε ότι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επωφελήθηκαν από τα γενναιόδωρα μέτρα της ΕΕ, κατηγορώντας τις για υποκρισία και δήθεν περιβαλλοντική συνείδηση.

Η Air France λέει, από την πλευρά της, ότι θέλει μεγαλύτερη ευελιξία ως προς τον κανόνα των θέσεων υποδοχής στα αεροδρόμια, αλλά ένας εκπρόσωπος αρνήθηκε να αποκαλύψει πόσες περιττές πτήσεις διεξάγει η εταιρεία αυτήν τη στιγμή.

(με πληροφορίες από Guardian)

Δημοφιλή