Γιατί τα έξυπνα κινητά δεν κάνουν τα παιδιά μας εξυπνότερα

Και γιατί δεν πρέπει να αφήνουμε τα παιδιά να παίρνουν τις συγκεκριμένες συσκευές στο σχολείο.
Ο μέσος έφηβος λαμβάνει 237 ειδοποιήσεις την ημέρα στα τηλέφωνά του, σύμφωνα με τη μελέτη της Common Sense Media — με το ένα τέταρτο να έρχεται κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας
FreshSplash via Getty Images
Ο μέσος έφηβος λαμβάνει 237 ειδοποιήσεις την ημέρα στα τηλέφωνά του, σύμφωνα με τη μελέτη της Common Sense Media — με το ένα τέταρτο να έρχεται κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας
Καθώς τα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο, πολλά σχολεία δεν τους επιτρέπουν να φέρουν τα τηλέφωνά τους στην τάξη. Η νομοθεσία για την απαγόρευση των τηλεφώνων στα σχολεία έχει προταθεί ή ψηφιστεί σε πολλές πόλεις και πολιτείες των ΗΠΑ. Τα περισσότερα σχολεία έχουν ήδη πολιτικές που τα απαγορεύουν για μη ακαδημαϊκή χρήση, σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Στατιστικών Εκπαίδευσης.
Οσον αφορά τη χώρα μας και τις αλλαγές που προωθούνται στο πλαίσιο της νέας σχολικής χρονιάς, «τα κινητά δεν πρέπει να έχουν θέση στα σχολεία», είπε ο πρωθυπουργός στην τοποθέτησή του σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Ο μαθητής θα μπορεί να το έχει μαζί του αλλά όχι να το χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.

Οι γονείς πολλές φορές αμφισβητούν αυτές τις πολιτικές επειδή θα ήθελαν να έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τα παιδιά τους σε μια επείγουσα κατάσταση.

Ωστόσο, η σχετική έρευα αναφέρει ότι δεν είναι απλά μόνο μια καλή ιδέα για τα παιδιά να έχουν τα κινητά τους μακριά όσο βρίσκονται στην τάξη - κανονικά δεν θα έπρεπε να τα φέρνουν στο σχολείο τους ποτέ.

Περίπου το 97% των ατόμων ηλικίας 11 έως 17 ετών χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους κατά τη διάρκεια του σχολείου για 43 λεπτά κατά μέσο όρο, σύμφωνα με μια μελέτη που διενήργησε η Common Sense Media το 2023. Εάν τσεκάρουν τα τηλέφωνά τους μεταξύ των μαθημάτων ή στο μεσημεριανό γεύμα και το διάλειμμα, είναι πιθανό να απασχολούνται με αυτό που βλέπουν στις οθόνες τους και επομένως να ξοδεύουν λιγότερο χρόνο μιλώντας, παίζοντας ή ακόμα και απλώς κάνοντας παρέα με τους φίλους τους.

Αυτή η ενασχόληση δεν είναι υγιής γιατί, όπως έγραψε ο κοινωνικός ψυχολόγος Τζόναθαν Χάιντ στο «The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Sillness», ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνουν οι νέοι είναι να παίζουν με συνομηλίκους.

Με αυτόν τον τρόπο, μαθαίνουν να πλοηγούνται στη δυναμική των σόσιαλ μήντια και να χτίζουν δεξιότητες ανακαλύπτοντας πώς να κάνουν διαφορετικές δραστηριότητες...

Τα έξυπνα κινητά δεν κάνουν τα παιδιά εξυπνότερα

Αλλά τα κινητά δεν παρεμβαίνουν μόνο στον χρόνο των παιδιών εκτός τάξης. Σε μια έρευνα του Pew Research Center τον Ιούνιο, το 72% των δασκάλων δημοσίων λυκείων είπε ότι οι περισπασμοί στα κινητά είναι ένα σημαντικό πρόβλημα εντός της σχολικής τάξης. Αν τα παιδιά κοιτάζουν κρυφά τα τηλέφωνά τους, δεν μπορούν να εστιάσουν σε αυτό που υποτίθεται ότι θα μάθουν. Ένα ευρύ σύνολο αποδεικτικών στοιχείων μας λέει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν μπορεί να κάνει πολλές εργασίες — μπορούμε να κάνουμε μόνο ένα πράγμα τη φορά.

Ένας δείκτης ότι οι μαθητές δεν μαθαίνουν τόσο στο σχολείο όσο στην εποχή πριν τα κινητά τηλέφωνα είναι οι δείκτες στα ACTs (σ.σ. ο λόγος για τα American Colleges Testings που είναι παρόμοια με το SAT- μια εξέταση που επιτρέπει στους επίδοξους φοιτητές να κάνουν αιτήσεις σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ). Πέρυσι, οι βαθμολογίες ACT έπεσαν στο χαμηλότερο επίπεδο μέσα σε περισσότερα από 30 χρόνια, σύμφωνα με τον οργανισμό που διαχειρίζεται το τεστ.

Ως καθηγητής που έχω διδάξει σε πέντε πανεπιστήμια από το 2010, έχω δει αυτή την τάση ο ίδιος. Όταν άρχισα να διδάσκω για πρώτη φορά, προτού τα smartphone γίνουν πανταχού παρόντα, πολλοί από τους μαθητές μου ήταν πολύ πιο ικανοί να συγκεντρωθούν και να εργαστούν σε μεγάλα αποσπάσματα ανάγνωσης από ό,τι είναι τώρα.

Φυσικά, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πώς θα αντιδράσουν τα παιδιά αν τους ζητήσουμε να αφήσουν τα τηλέφωνά τους στο σπίτι: Θα υποσχεθούν ότι δεν θα τα ελέγξουν κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Δυστυχώς, δεν έχει λογική να περιμένουμε να αντισταθούν στην επιθυμία να ασχοληθούν με προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για να είναι εθιστικά...

Ο μέσος έφηβος λαμβάνει 237 ειδοποιήσεις την ημέρα στα τηλέφωνά του, σύμφωνα με τη μελέτη της Common Sense Media — με το ένα τέταρτο να έρχεται κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Η αποστολή των παιδιών στο σχολείο χωρίς smartphone τα αναγκάζει να συγκεντρωθούν σε αυτό που συμβαίνει μπροστά τους και όχι με αυτό που συμβαίνει στις οθόνες τους. Αυτή είναι μια άλλη σημαντική δεξιότητα που πρέπει να μάθει κανείς. «Η ζωή που βασίζεται στο κινητό δυσκολεύει τους ανθρώπους να είναι πλήρως παρόντες με τους άλλους όταν είναι με κόσμο, και να κάθονται σιωπηλοί με τον εαυτό τους όταν είναι μόνοι», προειδοποιεί ο Χάιντ.

Smartphones και ασφάλεια

Επιπλέον, η ιδέα ότι όταν έχουν το κινητό μαζί τα παιδιά είναι πιο ασφαλή, είναι ένας μύθος.

Τα τηλέφωνα μπορεί να αποσπούν επικίνδυνα την προσοχή των εφήβων. Σε μια από τις πρόσφατες ομιλίες μου σε ένα ιδιωτικό σχολείο, η σχολική ψυχολόγος είπε στους γονείς ότι βλέπει τακτικά τα παιδιά τους να βγαίνουν από το σχολείο κοιτάζοντας τις οθόνες τους ενώ διέσχιζαν τους δρόμους του Μανχάταν. Έτσι, τα τηλέφωνα μπορεί να προκαλέσουν έκτακτα περιστατικά ευθύς εξαρχής.

Φυσικά, εάν συμβεί κάτι στα παιδιά στο δρόμο για το σπίτι από το σχολείο, στα περισσότερα μέρη στις Ηνωμένες Πολιτείες, θα υπάρχουν τριγύρω καταστήματα και άνθρωποι με κινητά που θα είναι πρόθυμοι να τους αφήσουν να καλέσουν τους γονείς τους.

Ομοίως, στην αδιανόητη περίπτωση πυροβολισμών στο σχολείο (σ.σ. είναι ένα συχνό φαινόμενο στις ΗΠΑ), τα παιδιά θα είναι πιο ασφαλή αν παραμείνουν ήσυχα και εστιάσουν στις οδηγίες που λαμβάνουν από τους διευθυντές του σχολείου ή τις αρχές επιβολής του νόμου.

Επιπλέον, τα παιδιά έχουν συχνά εξαιρετικά επικίνδυνες εμπειρίες στα τηλέφωνά τους. Τον Αύγουστο, μια έκθεση του Thorn, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που καταπολεμά τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών, αποκάλυψε ότι η μεγάλη πλειοψηφία — το 59% — των νέων δήλωσε ότι είχε διαδικτυακές εμπειρίες που ήταν δυνητικά επιβλαβείς. Ένας στους 3 ανηλίκους και 1 στα 5 παιδιά που βρίσκονταν στην προεφηβεία δήλωσαν ότι είχαν σεξουαλικές εμπειρίες στο διαδίκτυο με κάποιον που πίστευαν ότι ήταν ενήλικος, σύμφωνα με την έκθεση.

Είναι αλήθεια ότι το να αφήνουμε τα παιδιά να φέρνουν τηλέφωνα στο σχολείο μπορεί να διευκολύνει τον συντονισμό πραγμάτων όπως η παραλαβή τους μετά από εξωσχολικές δραστηριότητες. Εάν τα παιδιά χρειάζονται πραγματικά ένα κινητό για να επικοινωνήσουν με τους γονείς τους — αν λόγου χάριν έχουν μια ιατρική πάθηση και πρέπει να μπορούν να επικοινωνήσουν με κάποιον σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή επειδή οι ρυθμίσεις για την παραλαβή τους είναι τόσο περίπλοκες που δεν μπορεί να οριστεί η ώρα και η τοποθεσία εκ των προτέρων — μια επιλογή που συνέστησε ο Χάιντ είναι ένα παλιομοδίτικο τηλέφωνο. Έχοντας ένα τέτοιο μπορούν να στείλουν μήνυμα ή να καλέσουν, αλλά να μην συνδεθούν σε εφαρμογές κοινωνικών μέσων.

Η αποστολή των παιδιών στο σχολείο με smartphone είναι απίθανο να τα κάνει πιο έξυπνα ή ασφαλέστερα. Είναι πιο πιθανό να τους αποσπάσει την προσοχή και να τους κάνει να μην μπορούν να επικεντρωθούν στη μάθηση.

Χωρίς τηλέφωνο, τα παιδιά μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τους συνομηλίκους τους, να μάθουν περισσότερα και να είναι πλήρως παρόντα στο περιβάλλον τους.

ΠΗΓΗ: Cnn.gr