«Ξεκινήστε με το ”γιατί”. Όταν χάνουμε το ”γιατί”, χάνουμε και τον δρόμο. Στην επικοινωνία, όπως και σε κάθε άλλο πεδίο, θα έχετε τη δυνατότητα να εμπνεύσετε μόνο αν γνωρίζετε το ”γιατί”. Πρέπει να έχετε ξεκάθαρη αίσθηση σκοπού, καθώς αυτός είναι ο μοναδικός αποτελεσματικός τρόπος για να επικοινωνεί κάποιος»: για τον Καναδό ειδικό χάραξης στρατηγικής επιικοινωνίας, Χιθ Σλάουνερ (Heath Slawner), αυτό ισχύει εξίσου για μεμονωμένα άτομα και επιχειρήσεις «γίγαντες» και είναι ο λόγος για τον οποίο εταιρείες όπως η Kodak έχασαν έδαφος σε σχέση με ανταγωνιστές τους και επιχειρηματικά εγχειρήματα όπως η Tesla εξελίσσονται θετικά.
Κατά τον Καναδό ειδικό, ομιλητή στο International Government Communication Forum 2018, που πραγματοποιείται στη Σάρτζα, υπό την αιγίδα του Σεΐχη Sultan bin Muhammad Al Qasimi, οι άνθρωποι εμπνέονται περισσότερο από το ”γιατί”, σε σχέση με το ”τι” και το ”πώς”. Προς τούτο επικαλέστηκε και το βιβλίο «Start with Why» του Σάιμον Σάινεκ (Simon Sinek).
Οπως είπε ο ομιλητής, το σκεπτικό αυτό εξηγεί γιατί κραταιές εταιρείες όπως η Χerox εξαγοράστηκαν από ανταγωνιστές τους, αλλά και γιατί η Kodak έχασε την ευκαιρία να πρωτοστατήσει στην ψηφιακή εποχή της φωτογραφίας, λανσάροντας την πρώτη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, επειδή προσδιόρισε ως μοναδικό επιχειρηματικό της σκοπό την παραγωγή συμβατικών φιλμ (παρότι η πρώτη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή εφευρέθηκε μέσα στους κόλπους της Eastman Kodak το 1975 από τον Steven Sasson).
Εξηγεί ακόμη γιατί η Tesla του Ιλον Μασκ κατάφερε το 2016 να πουλήσει σε μόλις έξι εβδομάδες 600.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, περισσότερα από όσα κυκλοφορούσαν συνολικά στους αμερικανικούς δρόμους το ίδιο χρονικό διάστημα. Ο λόγος ήταν, κατά τον ομιλητή, ότι ο Μασκ έδινε εξαρχής την έμφαση στο ”γιατί”. Και το γιατί ήταν η επιτάχυνση της μετάβασης στην αειφορία.
«Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να μιλήσουν για το πώς, αλλά πολύ λίγοι δίνουν σημασία στο γιατί. Κι όταν λέω γιατί, εννοώ τον λόγο για τον οποίο υπάρχουν κυβερνήσεις, επιχειρήσεις, ακόμη και άτομα. Γιατί υπάρχουν; Δεν είναι πλέον αρκετό για τις κυβερνήσεις να λένε στους ανθρώπους τι κάνουν και πώς το κάνουν και μετά να περιμένουν από τους ανθρώπους να τις στηρίξουν. Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι αφελής, γιατί η επιστήμη έχει αποδείξει ξανά και ξανά ότι οι άνθρωποι λαμβάνουν αποφάσεις βασιζόμενοι σε συναισθηματικούς λόγους και μόνο μετά τους αιτιολογούν με τη λογική. Οι συναισθηματικοί λόγοι, όλοι έχουν να κάνουν με το γιατί» είπε, εξηγώντας τη σημασία που κατά την άποψή του έχει η συναισθηματική πτυχή της επικοινωνίας και υπογραμμίζοντας ότι οι κυβερνήσεις χρειάζεται να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη στις σχέσεις τους με τον λαό.
Διαφορετική ήταν η προσέγγιση του Αλεξ Αϊκεν (Alex Aiken), εκτελεστικού διευθυντή κυβερνητικής επικοινωνίας για την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με τον οποίο η επικοινωνία είναι επιστήμη και όχι τέχνη, και χρειάζεται να βασίζεται στην αλήθεια και στα γεγονότα, γιατί αλλιώς θα αποτύχει.
Στοιχειοθετώντας την άποψή του περιέγραψε λάθη του παρελθόντος στην επικοινωνία των κυβερνήσεων. «Η κυβερνητική επικοινωνία πρέπει να είναι τέτοια, ώστε ο λαός να τη βλέπει ώς ”Δύναμη για το καλό” και ”Καλά ειπωμένη αλήθεια”. Ζώντας σε έναν αιώνα δοκιμής και αστοχίας, μάθαμε από τα λάθη μας κι εξακολουθούμε να μαθαίνουμε» πρόσθεσε.
Το IGCF 2018, που διοργανώνεται από το Διεθνές Κέντρο Κυβερνητικών Επικοινωνιών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ολοκληρώνεται σήμερα στη Σάρτζα. Το φόρουμ λαμβάνει χώρα από το 2012, έχοντας συνολικά φιλοξενήσει εκατοντάδες ομιλητές και χιλιάδες συνέδρους.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)