Όταν το 1876 ο Σκωτζέζος φυσικός Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ εφηύρε το πρώτο πρακτικό τηλέφωνο κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πώς η εφεύρεσή του θα άλλαζε την κοινωνία και τις σχέσεις των ανθρώπων, ενώ αδιανόητη ήταν η επανάσταση που θα συντελείτο στα χρόνια που θα ακολουθούσαν.
Εκατόν σαράντα τέσσερα χρόνια μετά, η παγκόσμια κοινότητα βρέθηκε αντιμέτωπη με το ξέσπασμα της πανδημίας Covid -19. Σε αυτή την πρωτόγνωρη κρίση για τον κόσμο και φυσικά για την Ελλάδα και το πάγωμα της ανθρωπότητας με τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν στο πρώτο κύμα της πανδημίας, καθώς και αυτά που εξαγγέλθηκαν για τον περιορισμό του δεύτερου κύματος, ανέδειξαν την ανάγκη χρήσης της τεχνολογίας και ανάγκασαν, όχι μόνο, τη χώρα μας να τολμήσει το αναγκαίο ψηφιακό άλμα, το απαραίτητο άλμα προς το μέλλον.
Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση συμβαίνει ήδη και εάν η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας μας τρομάζει, θα πρέπει να μην ξεχνάμε πως εξαιτίας αυτής της τεχνολογίας μπορέσαμε και μπορούμε να διατηρούμε, στις δύσκολες μέρες των lockdown, την επαφή με αγαπημένα μας πρόσωπα, μαθητές και φοιτητές δεν αποκόπτονται από την εκπαίδευσή τους, επιχειρήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν, το κράτος μετασχηματίζεται ψηφιακά για να εξυπηρετεί τον πολίτη, η επιστημονική κοινότητα διεθνώς μπορεί και συνεργάζεται.
Οι τηλεπικοινωνίες αλλάζουν και μαζί και εμείς. Είναι αναπόφευκτο. Γι΄αυτό το νέο περιβάλλον που δημιουργείται, για το 5G και ό,τι συνεπάγεται με το συγκεκριμένο οικοσύστημα, τους φόβους, τις προσδοκίες, την αντίδραση μέρους της κοινωνίας, τις προοπτικές για την Ελλάδα, η HuffPost Greece συζητά με τον κ. Γιώργο Στεφανόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας.
«Σήμερα η χρονική συγκυρία είναι ξεχωριστή καθώς τα δίκτυα 5ης γενιάς είναι η αναγκαία συνθήκη για την 4η βιομηχανική επανάσταση και η ευκαιρία επανατοποθέτησης της χώρας μας και της Ευρώπης στην πραγματοποίηση του ψηφιακού άλματος που έχει ανάγκη» σημειώνει ο κ. Στεφανόπουλος και προσθέτει πως ο ψηφιακός σχεδιασμός έχει εξαιρετικά κρίσιμες διαστάσεις σε 4 τομείς:
τη διαχείριση της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης
τη διαχείριση της κλιματικής αλλαγής
την αναπτυξιακή ευκαιρία για την ελληνική οικονομία και τη χρηματοδότησή της
τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας αναφορικά με την ποιότητα ζωής των πολιτών και την οικονομία.
Και η θέση της Ε.Ε ποια είναι;
«Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Ευρωπαϊκή Ένωση χαρακτηρίζει την επόμενη δεκαετία ως «ψηφιακή δεκαετία». Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «η 5η γενιά κινητών επικοινωνιών αποτελεί το κρίσιμο, επόμενο βήμα στην οικοδόμηση της ψηφιακής οικονομίας και της κοινωνίας μας. Το 5G θα επεκτείνει τη συνδεσιμότητα, θα βελτιώσει τις υπηρεσίες και θα επιτρέψει την ανάπτυξη πληθώρας τεχνολογικών καινοτομιών».
Ωστόσο, παράλληλα με την ψηφιακή πρόκληση, η Ευρώπη καλείται να διαχειριστεί και άλλα κρίσιμα ζητήματα, όπως είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η πράσινη ανάπτυξη καθώς και η διαχείριση της οικονομικής κρίσης, η οποία έχει λάβει νέες προεκτάσεις από την εκδήλωση και εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού. Γι’ αυτό έχει χαράξει μια σαφώς διατυπωμένη βιομηχανική στρατηγική, με έμφαση στην κοινωνική ευαισθησία (fairness) και την ισορροπημένη πληροφόρηση, η οποία είναι προσανατολισμένη στην προώθηση της ψηφιοποίησης και των δικτύων 5ης γενιάς και σε άμεση συνάρτηση με την προστασία του περιβάλλοντος και την πράσινη ανάπτυξη».
Μου περιγράφετε ένα θεωρητικό σκέλος. Σε ποιο πρακτικό επίπεδο;
Οι συνιστώσες αυτές έχουν για την Ευρώπη ορισμένα ειδικά χαρακτηριστικά:
για πρώτη φορά διαμορφώνονται χρηματοδοτικά εργαλεία ικανά να ανταποκριθούν και στις παραπάνω προτεραιότητες. Έχουμε τη μεγαλύτερη συγκέντρωση χρηματοδοτικών πόρων στην ιστορία της ΕΕ. Μέσα από το νέο ταμείο ανασυγκρότησης, το νέο ΕΣΠΑ και από ειδικά ταμεία που χρηματοδοτούν την ψηφιακή οικονομία. Η απόφαση της ΕΕ να διαθέσει το 20% του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου για ψηφιακές πρωτοβουλίες είναι πρωτοφανής. Το ύψος των χρηματοδοτικών πόρων στην Ευρώπη θα ξεπεράσει τα €140 δις για την επόμενη πενταετία.
η Ευρώπη διαμορφώνει ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο. Ένα πλαίσιο το οποίο ξεχωρίζει κανονιστικά την Ευρώπη σε γεωπολιτικό επίπεδο σε σχέση με τις αντίστοιχες δυνάμεις, τόσο αναφορικά με τον σεβασμό και κατοχύρωση των ψηφιακών δικαιωμάτων των πολιτών, όσο και με τη διαχείριση των δεδομένων και της κυβερνοασφάλειας».
Η Ελλάδα που βρίσκεται σε αυτές τις εξελίξεις;
«Η σημερινή εποχή είναι μεταίχμιο και για την Ελλάδα. Η χώρα μας διαμορφώνει για πρώτη φορά ένα εθνικό ευρυζωνικό σχέδιο και έναν εθνικό σχεδιασμό για το 5G, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από το υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνηση. Διαμορφώνεται λοιπόν μία συγκεκριμένη ψηφιακή στρατηγική με όλες τις συνιστώσες για μία επιτυχημένη παραγωγική ανασυγκρότηση στη χώρα, η οποία θα αξιοποιεί και το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις, η Ελλάδα μπορεί να κάνει το ψηφιακό άλμα, το οποίο να έχει ουσία, να είναι συνδεδεμένο με την ανάπτυξη της οικονομίας ιδιαίτερα μετά την μακροχρόνια ύφεση. Αυτό αποτυπώνεται και σε σχετικές μελέτες που επιβεβαιώνουν πως σε βάθος 10ετίας η παραγόμενη προστιθέμενη αξία της νέας ψηφιακής οικονομίας μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 7,3-12,4 δισ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (GVA) σε διάφορους κλάδους ενώ θα έχει ιδιαίτερη συνεισφορά στην διατήρηση θέσεων εργασίας αλλά και στην πρόσθεση νέων 50.000 – 69.000.
Πολύ θετικά όλα αυτά που μας περιγράφετε, ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν τον προβληματισμό τους όσον αφορά το ενεργειακό αποτύπωμα των εταιρειών τηλεπικοινωνιών.
«Όσον αφορά τη κλιματική αλλαγή, αρχίζοντας από τον ίδιο μας τον εαυτό, το αργότερο έως το 2030, όλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών και οι προμηθευτές τους στην Ευρώπη - επομένως και στη χώρα μας- σκοπεύουν να έχουν επιτύχει μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα. Με άλλα λόγια, η βιομηχανία που θα είναι η ραχοκοκαλιά για την ανάπτυξη της ψηφιακής Ευρωπαικής οικονομίας και της αντίστοιχης ελληνικής, θα συνεισφέρει τα μέγιστα στην επίτευξη των στόχων της κλιματικής αλλαγής, όπως αυτές αποτυπώνονται στον χάρτη των Ηνωμένων Εθνών ή στον διάλογο για αντίστοιχη στόχευση στην ΕΕ.»
Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για το πως μετεξελίσσονται οι τηλεπικοινωνίες και ειδικότερα τα δίκτυα 5G;
«Πράγματι είναι σημαντικό να ξεχωρίσουμε τη σπουδαιότητα των δικτύων 5G. Μέσα σε λιγότερο από 30 χρόνια στην ιστορία των τηλεπικοινωνιών, βρισκόμαστε στην εκκίνηση της 5ης γενιάς. Η τέταρτη γενιά έχει ορισμένα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που ουσιαστικά οδήγησαν για πρώτη φορά σε μία σημαντική αύξηση στην κίνηση δεδομένων. Από το 2015 και μετά η κίνηση στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας δείχνει να ξεπερνά αυτή των σταθερών δικτύων. Ο όγκος δεδομένων είναι μεγαλύτερος και υπερδιπλασιάζεται χρόνο με το χρόνο. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι το 2025 υπολογίζεται εξαπλασιασμός στην κίνηση δεδομένων στα ευρωπαϊκά δίκτυα καθώς τα νέα δίκτυα αποτελούν τις υποδομές άλλων τεχνολογικών καινοτομιών όπως το υπολογιστικό νέφος, η ανάπτυξη λογισμικού AI (Artificial Intelligence - Τεχνητή Νοημοσύνη και η διαχείριση big data».
Όμως ποιο είναι το μεγάλο όφελος που αναμένεται προκύψει από τα δίκτυα 5ης γενιάς;
«Τα δίκτυα 5G έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες γενιές κινητών δικτύων. Δημιουργούν νέες δυνατότητες κυρίως στη βιομηχανία αλλά και στην οργάνωση της κοινωνίας ευρύτερα καθώς και ευκαιρία επανασύνδεσης του κλάδου με την έννοια της καινοτομίας, της αναπτυξιακή προοπτική και της ανασυγκρότησης της οικονομίας με θετικό τρόπο. Η μετάβαση στην 5G εποχή θα ξεκινήσει με τη διευκόλυνση στη διακίνηση δεδομένων και από το 2021 και έπειτα, θα παρατηρήσουμε αυξημένη ευρυζωνικότητα των δικτύων (10πλάσια ταχύτητα). Σε βάθος 3ετίας ή 5ετίας θα δούμε την ανάπτυξη των υποδομών καθολικά στην επικράτεια. Άρα μιλάμε για δίκτυα τα οποία θα υλοποιηθούν ταχύτερα από τα δίκτυα 4G και θα δώσουν αισθητά καλύτερη ποιότητα υπηρεσίας στο σύνολο του πληθυσμού, δημιουργώντας ταυτόχρονα τις συνθήκες -όσον αφορά στις υποδομές- για τη μείωση του ψηφιακού χάσματος στις διάφορες περιοχές της χώρας. Ταυτόχρονα, θα δούμε μεγάλη αύξηση στο uplink. Τα να δίκτυα θα δώσουν ώθηση σε fixed wireless access.
Η δυνατότητα μαζικής διασύνδεσης εκατομμυρίων συσκευών αλλά και η μείωση του χρόνου απόκρισης (1 ms), δίνει τη δυνατότητα στα νέα δίκτυα να γίνουν η ψηφιακή πλατφόρμα για την τοποθέτηση τεχνολογικής καινοτομίας επιχειρήσεων και κλάδων (IOT, εφαρμογές υπολογιστικού νέφους, λογιστικό τεχνητής νοημοσύνης, ενισχυμένη/επαυξημένη πραγματικότητα».
Όλα αυτά, ιδίως εκείνα που αφορούν τη διακίνηση δεδομένων στους χρόνους που αναφέρετε, ακούγονται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας...
«Η ταχύτητα με την οποία θα αναπτυχθούν δεν θα είναι αναγκαστικά γρηγόρη σε όλους τους τομείς. Δε μιλάμε για μία δημαγωγία ψηφιακού πληθωρισμού. Συγκεκριμένες υπηρεσίες χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν. Για παράδειγμα, στη βιομηχανία, το όφελος της ψηφιοποίησης μέσω ασύρματων δικτύων 5G αναμένεται σε βάθος χρόνου. Aυτό γιατί ακόμα και σε μεγάλες βιομηχανίες της Ευρώπης, έργα τα οποία αφορούν στην υλοποίηση προγραμμάτων 5ης γενιάς, στην καλύτερη των περιπτώσεων θα αρχίσουν να υλοποιούνται σε πιλοτική μορφή τα προσεχή 2-5 χρόνια. Αντίστοιχο αναμένεται και το χρονοδιάγραμμα στην χώρα μας».
Επίσης ένας άλλος παράγοντας έχει να κάνει με την ωρίμανση της ψηφιοποίησης άλλων κλάδων της οικονομίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ενέργεια, η οποία έχει καθολική σημασία για την ποιότητα ζωής αλλά και για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής. Στον συγκεκριμένο κλάδο, μπορούμε να ισχυριστούμε πως η ψηφιοποίηση είναι πίσω και επομένως απαιτείται μια περίοδο αρκετών ετών ώστε να υλοποιηθεί. Οι ψηφιακοί μετρητές βρίσκονται σήμερα στις λίγες χιλιάδες, ενώ πρέπει να αγκαλιάσουν 4 εκατομμύρια οικιακούς και βιομηχανικούς καταναλωτές. Πόσα χρόνια θα κάνει αυτό να υλοποιηθεί ώστε να δημιουργηθούν σχετικές ψηφιακές υπηρεσίες; Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα και για την ασφαλή οδήγηση, για τα οποία γίνεται ιδιαίτερη συζήτηση τελευταία. Απαιτείται χρόνος να αναπτυχθούν εξειδικευμένες πανευρωπαϊκές υπηρεσίες διασυνδεδεμένων οχημάτων και υπηρεσίες ασφαλούς οδήγησης και καλύτερες υποστήριξης σε μια σειρά τομείς που σχετίζονται με τη συντήρηση του αυτοκινήτου μέχρι και υπηρεσίες infotainment. Ας σκεφτούμε ότι σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν 1500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα με στόχο το 2030 να έχουμε 300.000 αυτοκίνητα. Καταλαβαίνουμε πως χρειάζονται αρκετά χρόνια για να ωριμάσουν οι υποδομές σε κλάδους εκτός των τηλεπικοινωνιών προκειμένου όλα αυτά να καταλήξουν σε μία νέα ψηφιακή οικονομία».
Υψηλές προσδοκίες επιτρέψτε μας να σχολιάσουμε.
«Πράγματι οι ευκαιρίες και οι προοπτικές των νέων δικτύων δημιουργούν υψηλές προσδοκίες. Ωστόσο, πρέπει να είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για μακροπρόθεσμα οφέλη, που προϋποθέτουν υπομονή και μεγάλες επενδύσεις. Επίσης, απαιτούν σκληρή δουλειά και συνεργατικά μοντέλα ανάμεσα σε κλάδους, τα οποία θα επιτρέψουν τη σταδιακή υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών και κυρίως την ανάπτυξη υπηρεσιών, που σταδιακά θα δημιουργήσουν ένα οικοσύστημα. Μεγίστης σημασίας αποτελούν και οι στρατηγικές χρηματοδότησης έργων καινοτομίας στα οποία θα αποδώσουν μεσοπρόθεσμα. Γι’ αυτό χαιρετίζουμε σαν πολύ θετικό και εξαιρετικό σημείο καινοτομίας το ταμείο Φαιστός, το οποίο έρχεται -για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας και για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς- να χρηματοδοτήσει από τα έσοδα των διαγωνισμών για το φάσμα, την καινοτομία που χρειάζεται να δημιουργηθεί για να οδηγήσει κλάδους στην νέα ψηφιακή εποχή και στις αντίστοιχες υπηρεσίες».
Ποιος αναμένεται να είναι ο ρόλος των παρόχων στα δίκτυα νέας γενιάς;
«Με αφορμή την ερώτηση θα ήθελα να επισημάνω την παρούσα πρόθεση των παρόχων για αυξημένες επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς, η οποία θα ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκχώρησης του φάσματος. Σύμφωνα με μελέτη της EY, υπολογίζεται ότι θα ξεκλειδώσουν επενδύσεις 1,2 έως 1,5 δισ. ευρώ μόνο για την ανάπτυξη των δικτύων, χωρίς να υπολογίζονται οι πρόσθετες επενδύσεις για 5G λύσεις που μπορεί να κυμανθούν από 2,7 δισ. ευρώ έως 5 δισ. ευρώ, νούμερα που καταλήγουν τελικά σε επενδύσεις από 3,9 έως 6,5 δισ. ευρώ. Ιδιαίτερα, μετά και την ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου έχει υπάρξει σημαντική πρόοδος ως προς το σχεδιασμό της αδειοδοτικής διαδικασίας. Ο θεσμός του ελεγκτή δόμησης και η αντίστοιχη δημιουργία περιβάλλοντος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έχουν επιταχύνει την έκδοση πολεοδομικών εγκρίσεων. Ταυτόχρονα αναγνωρίζεται και η προσπάθεια της Ανεξάρτητης Αρχής στην προσπάθεια επιτάχυνσης της διαδικασίας. Παρόλα αυτά, εκκρεμεί ακόμα μεγάλος αριθμός διοικητικών πράξεων για το υφιστάμενο δίκτυο ενώ το αδειοδοτικό φορτίο που θα προκύψει από τις επενδύσεις στην 5η γενιά θα είναι επίσης αυξημένο. Γι’ αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό ο διοικητικός μηχανισμός να ανταποκριθεί με συνέπεια και με κατάλληλο προγραμματισμό, για την επίσπευση και την έγκαιρη έκδοση τόσο των νέων αδειών όσο και τη διεκπεραίωση υφιστάμενων εκκρεμοτήτων».
Επιτρέψτε μας να επανέλθουμε στο ρόλο της Ευρώπης και συγκεκριμένα στη στρατηγική της για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Πρόκειται για ένα ζήτημα που απασχολεί όλο και μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας και δημιουργεί μια καχυποψία όσον αφορά τη σχέση της κοινωνίας με το νέο οικοσύστημα που δημιουργείται.
«Η στρατηγική της Ευρώπης για την διαχείριση των δεδομένων αποτελεί ένα ακρογωνιαίο λίθο στις τεχνολογικές εξελίξεις. Η ΕΕ έχει εξαγγέλλει ένα νέο κανονιστικό περιβάλλον προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πολιτών χτίζοντας πάνω στο GDPR, το οποίο αποτελεί πολιτιστικό παράδειγμα και γεωπολιτικό πλεονέκτημα. Σταματάει να είναι παθητικός θεατής των εξελίξεων στην παγκόσμια ψηφιακή οικονομία, απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις αλλάζοντας ταυτόχρονα τη γεωπολιτική δυναμική. Στην κοινωνική δικτύωση έχουν δημιουργηθεί τεχνολογικοί κολοσσοί που αξιοποιούν τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών σε όλο τον πλανήτη. Πού συγκεντρώνεται όλη αυτή η αξία; στην Ευρώπη; στην Ελλάδα; Πού φορολογείται;
Περνάμε πλέον σε μια Ευρώπη η οποία προστατεύει τα δεδομένα της, που απαιτεί να αποθηκεύονται στο έδαφός της. Δημιουργείται ένα θεσμικό πλαίσιο ασφάλειας των δεδομένων και κυβερνοασφάλειας και το κυριότερο δημιουργείται ένα περιβάλλον σεβασμού των ψηφιακών δικαιωμάτων των πολιτών, το οποίο αποτελεί και το ξεχωριστό χαρακτηριστικό του ευρωπαϊκού εγχειρήματος».
Ένα άλλο ζήτημα που διχάζει και προκαλεί μεγάλο προβληματισμό είναι αυτό που αφορά σε τυχόν επιπτώσεις στη δημόσια υγεία από την εφαρμογή του 5G είναι πολλές. Τι πραγματικά ισχύει;
«Είναι αλήθεια πως η ανάπτυξη αυτή δεν μπορεί να γίνει χωρίς να απαντήσουμε και άλλα θέματα που απασχολούν την κοινωνία και αφορούν στην ασφάλεια και την υγεία των πολιτών. Μετά από 30 χρόνια ύπαρξης των δικτύων και πάνω από 60 χρόνια λειτουργείας ασύρματων τεχνολογιών κάθε είδους, όπως τα ραντάρ, οι στρατιωτικές εφαρμογές και οι εφαρμογές της διαχείρισης της αεροπλοΐας, των διαστημικών εφαρμογών αλλά και των δικτύων ασύρματων επικοινωνιών- και έπειτα από εκτεταμένες επιστημονικές έρευνες και τις συστάσεις των διεθνών και εθνικών οργανισμών, μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι τα δίκτυα είναι ασφαλή. Οι πρόσφατες διεθνείς συστάσεις της ICNIRP επιβεβαιώνουν πως «Τα όρια παρέχουν υψηλό επίπεδο προστασίας για όλους τους ανθρώπους». Στο ίδιο πλαίσιο κυμαίνεται και η θέση του Π.Ο.Υ. που επιβεβαιώνει ότι ”δεν αναμένονται επιπτώσεις στη δημόσια υγεία υπό την προϋπόθεση ότι η συνολική έκθεση στο 5G παραμένει κάτω από τις διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές”. Οι πολίτες γνωρίζουν πλέον με υπεύθυνο τρόπο πως η λειτουργία των δικτύων εντός συγκεκριμένων ορίων και μέτρα εποπτείας από τις αρμόδιες αρχές, παρέχουν προστασία σε όλους και κατά συνέπεια αυτό γίνεται κομμάτι της εθνικής και ευρωπαΐκής στρατηγικής υλοποίησης των δικτύων 5ης γενιάς.»
Ένα άλλο ζήτημα που θα θέλαμε να θίξουμε είναι αυτό του κόστους. Μιλάμε για δίκτυα νέας γενιάς και δεδομένα που θα διακινούνται σε υψηλές ταχύτητες, όμως πόσο προσιτό θα είναι αυτό στον κόσμο και στις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι οι φόροι της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα ίσως να είναι και από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
«Η εθνική στρατηγική για την φορολογία είναι κι είναι κι αυτή ένα κομμάτι της επιτυχημένης ευρωπαΐκής συνταγής. Με δεδομένο τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της χώρας μας, η μείωση των έμμεσων φόρων, αποτελεί κίνητρο για αυξημένη ψηφιοποίηση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αύξηση των επενδύσεων. Οι φόροι της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα διπλασιάζουν τους έμμεσους φόρους σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και είναι το σοβαρότερο αντικίνητρο στην αύξηση της χρήσης δεδομένων. Ένα παράδειγμα ελάφρυνσης δόθηκε πρόσφατα με την κατάργηση κάποιον φόρων που είχαν επιβληθεί προ ετών για τη διαχείριση της οικονομικής κρίσης.
Η δυναμική των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, αποτυπώθηκε στα επίπεδα χρήσης των δικτύων. Ενδεικτικά, μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2020, σημειώθηκε ιδιαίτερα υψηλή αύξηση της κατανάλωσης δεδομένων κατά 66,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ ο βαθμός χρήσης δεδομένων αυξήθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2020 στα 2,58 GB ανά ενεργό συνδρομητή ανά μήνα, έναντι 1,6 της αντίστοιχης περιόδου του 2019, σημειώνοντας αύξηση κατά 61%.
Παράλληλη είχαμε σημαντική μείωση των τιμών των data, η οποία προ φόρων αγγίζει το 31,8%, σε μια αγορά που τα έσοδα του κλάδου έχουν μειωθεί κατά 4,9% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Αν θεωρήσουμε λοιπόν ότι το 2021 θα επιτρέψει στο οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης την δραστική μείωση του τέλους κινητής τηλεφωνίας, για παράδειγμα από 20% που είναι σήμερα σε 5% που είναι το επίπεδο στη σταθερή τηλεφωνία, το όφελος αυτό θα μεταφερθεί άμεσα στην αγορά, στον κάθε καταναλωτή, στην κάθε επιχείρηση και θα δώσει το σήμα ότι πράγματι έχουμε μία συνεκτική πολιτική για μια ουσιαστική και ραγδαία αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών».
Ως Ενωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, ποια είναι η εικόνα που έχετε για τη μετάβαση της δημόσιας διοίκησης στην ψηφιακή εποχή;
«Απαραίτητο στοιχείο της Εθνικής ψηφιακής στρατηγικής αποτελεί η μαζική ένταξη των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης στην ψηφιακή οικονομία αλλά και η ταυτόχρονη αξιοποίησή τους από το σύνολο της οικονομίας. Το ψηφιακό άλμα στη δημόσια διοίκηση είναι καθοριστικό σε συνδυασμό με την ασφαλή διαχείριση της ταυτότητας των πολιτών σε κάθε συναλλαγή.
Υπό τις πρωτόγνωρες συνθήκες του lockdown τον περασμένο Μάρτιο, δώσαμε εξαιρετικά παραδείγματα συνεργασίας με την δημόσια διοίκηση παρέχοντας υπηρεσίες στην ΑΑΔΕ, την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, την Πολιτική Προστασία. Με νέες πλατφόρμες και με τρόπους ασφαλούς χρήσης των υπηρεσιών, ο πολίτης μπορεί πλέον να εξυπηρετείται όχι μόνο σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης αλλά και στην καθημερινότητα του καθώς εκατοντάδες συναλλαγές διεκπεραιώνονται ψηφιακά κυρίως μέσω των κινητών συσκευών.
Στους λίγους μήνες αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης, η χώρα μας -όπως κι άλλες αντίστοιχες περιοχές της Ευρώπης- έχει κάνει ένα ψηφιακό άλμα 5ετίας. Αυτό το άλμα έχει και ευαισθησία και ουσία: μας κράτησε σε επαφή με αγαπημένα μας πρόσωπα, έδωσε τη δυνατότητα στην εκπαίδευση να λειτουργήσει, έδωσε τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις να συνεχίσουν τη λειτουργία του, μείωσε, δηλαδή σε ένα βαθμό την δραματικότητα των επιπτώσεων της κρίσης. Χωρίς τις ψηφιακές υποδομές δεν θα ήταν εφικτό. Αυτές τις υποδομές θέλουμε να ενισχύσουμε δημιουργώντας παράλληλα σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ της κοινωνίας και του οικοσυστήματος 5G».
Πώς οραματίζεστε την επόμενη ημέρα;
«Η επόμενη μέρα θα είναι ακόμα πιο καθοριστική. Η καθολική υλοποίηση της ψηφιακής ταυτοποίησης σε όλες τις συναλλαγές θα απλοποιήσει διαδικασίες που σήμερα έχουν σημαντική γραφειοκρατία και θα ανεβάσουν την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια της διαχείρισης των καθημερινών υποθέσεων του πολίτη και της επιχείρησης σε ένα άλλο επίπεδο με ταυτόχρονη αύξηση των φορολογικών εσόδων, μείωση της φοροδιαφυγής και βελτίωση ενός αισθήματος ασφάλειας και τεχνολογικής πρωτοπορίας στις κοινωνίες. Αυτό θα είναι και ένα βασικό υπόβαθρο για να βελτιώσουμε κρίσιμους τομείς για τη χώρα όπως ο πολιτισμός και ο τουρισμός, οι μεταφορές, και εν γένει η στρατηγική τοποθέτηση του brand της χώρας διεθνώς ώστε να γίνει πόλος έλξης. Αυτό δεν αφορά βέβαια μόνο τον τουρισμό και τον πολιτισμό. Aφορά και στη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών παραμονής στη χώρα μας χιλιάδων ανθρώπων που εργάζονται εξ αποστάσεως και οι οποίοι μπορεί να προτιμήσουν ως χώρο κατοικίας και παραμονής την Ελλάδα.
Η Ελλάδα έχει μπροστά της την ευκαιρία να είναι μεταξύ των χωρών - ηγετών στην ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς, να ξεχωρίσει και να κάνει ένα μεγάλο, ποιοτικό βήμα. Αξιοποιώντας το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο, την ευρωπαϊκή ψηφιακή στρατηγική και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να κάνει τα ψηφιακά άλματα στην ασφάλεια, στο σεβασμό των προσωπικών δικαιωμάτων, στη διαχείριση της κλιματικής κρίσης και να μετατραπεί σε κορυφαίο τόπο ψηφιακών υπηρεσιών, να βελτιώσει τη θέση της στους δείκτες ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας, να αξιοποιήσει ψηφιακές υπηρεσίες και να ισχυροποιήσει το brand name της τουριστικά, πολιτιστικά και όχι μόνο.
Οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές και οι υπηρεσίες των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, θα αποτελέσουν τους game changers σε αυτό που ονομάζουμε digital growth, στη νέα ψηφιακή εποχή, προκειμένου η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα οφέλη της τεχνολογικής επανάστασης και να μεταμορφωθεί σε έναν δυνατό ”παίκτη” στο διεθνή ψηφιακό χάρτη».