«Ζίαντ Άνταρ, από τη Βηρυττό στην Αθήνα» κι από την τέχνη στα γεωπολιτικά παιχνίδια

′Ενα docufiction με τον Λιβανέζο εικαστικό καλλιτέχνη σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Τελτζίδη.
Ζίαντ Άνταρ
Ζίαντ Άνταρ
© Πηνελόπη Γερασίμου

«Αν ρωτήσετε έναν μαθηματικό, θα σας πει ότι ο κόσμος είναι φτιαγμένος από αριθμούς. Αν ρωτήσετε έναν καλλιτέχνη, θα σας πει ότι ο κόσμος είναι φτιαγμένος από ιδέες, συναισθήματα. Αν ρωτήσετε εμένα, θα σας πω ότι κόσμος είναι μία μεγάλη αγροτική εκμετάλλευση γεμάτη καλούς και κακούς, που παλεύουν για επιβίωση και διαφορετικότητα.»

Τον απολαύσαμε στην αγροτική σάτιρα με τη μορφή περφόρμανς-ομιλίας «H Διπλωματία της Ουροδόχου Κύστης» (Bladder Diplomacy) τον Οκτώβριο του 2021 στη Μικρή Σκηνή της Στέγης. Ο Λιβανέζος εικαστικός καλλιτέχνης Ζίαντ Άνταρ ακολουθώντας την ιστορική διαδρομή της αγροκαλλιέργειας, μας μίλησε για κάτι μεγαλύτερο: τη σχέση ανάμεσα στα Δυτικά έθνη και την Ανατολική Μεσόγειο, συνυφαίνοντας ιστορίες της διεθνούς διπλωματίας, της καλλιέργειας πατάτας και τομάτας, καθώς και προσωπικές οικογενειακές ιστορίες.

Τώρα ήρθε η ώρα να δούμε το docu-fiction “Ziad Antar,από τη Βηρυτό στην Αθήνα” βασισμένο στην περφόρμανς του αλλά και στη ζωή του, γυρισμένο στoυς δρόμους και τις λαϊκές αγορές της Αθήνας αλλά και στη Στέγη.

Την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου στις 21:00, έρχεται σε πανελλήνια ψηφιακή πρεμιέρα στο Onassis Channel στο YouTube η νέα μικρού μήκους ταινία του βραβευμένου κινηματογραφιστή και σεναριογράφου Γιώργου Τελτζίδη με τίτλο «Ziad Antar, Από τη Βηρυτό στην Αθήνα».

Το παρόν και το παρελθόν του Άνταρ, η ομιλία-περφόρμανς του -αστυνομικό θρίλερ και, ταυτόχρονα, αγροτική κωμωδία-, το προηγούμενο, πολυσχιδές έργο του και η αγροκαλλιέργεια μπλέκονται σε μια mixed media αφήγηση που δεν ακολουθεί χρονικά την αφήγηση της περφόρμανς στη Στέγη, αλλά μετακινείται με στόχο να πυκνώσει την ιστορία, δημιουργώντας μια κινηματογραφική ατμόσφαιρα με ξεκάθαρο πρωταγωνιστή τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

Το Bladder Diplomacy άνοιξε τον Οκτώβριο στη Στέγη τη συζήτηση για τους περίπλοκους μηχανισμούς των γεωπολιτικών παιχνιδιών και του καπιταλισμού, καθώς και για τις περίεργες «συνεργασίες» Δύσης και Μέσης Ανατολής και χρησιμοποίησε την αγροτική-πολιτική σάτιρα προκειμένου να μιλήσει τελικά για την ίδια τη ζωή. Η περφόρμανς που παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα διερευνά ριζικές παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον και τις διατροφικές συνήθειες που έχουν σπείρει σε αυτά τα εδάφη οι θεωρίες του εκσυγχρονισμού και της παγκοσμιοποιημένης αγροτικής οικονομίας, αλλά και τις ανατροπές και τη μυστηριώδη ανθεκτικότητα των ιθαγενών σπόρων.

O τίτλος αναφέρεται στη διαβόητη «διπλωματία της ουροδόχου κύστης»: αυτήν εξασκούσε ο (αποθανών πια) πρόεδρος της Συρίας, Χαφέζ αλ-Άσαντ, κάνοντας δεκάωρες διαβουλεύσεις και υποχρεώνοντας έτσι τους αντιπάλους του σε υποχώρηση – πόσες ώρες μπορεί να αντέξει κανείς χωρίς να πάει στην τουαλέτα;

Ο Ziad Antar είναι Λιβανέζος καλλιτέχνης βίντεο και φωτογράφος. Σπούδασε Γεωργική Μηχανική στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού και κατόπιν στράφηκε στο βίντεο και στις τέχνες, με μια καλλιτεχνική φιλοξενία στο Palais de Tokyo του Παρισιού το 2003 και ένα μεταπτυχιακό στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, στην ίδια πόλη, το 2004. Έργα του έχουν αποκτηθεί από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, μεταξύ άλλων από το Centre Georges Pompidou (Παρίσι), το Βρετανικό Μουσείο, το Ίδρυμα Louis Vuitton και το Ίδρυμα Aishti. Ο Antar είναι επίσης συνιδρυτής του La Vitrine, ενός μη κερδοσκοπικού χώρου για τοποειδικές παρεμβάσεις. Ζει και εργάζεται μεταξύ Βηρυτού και Παρισιού.

info

Πρεμιέρα: Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022, 21:00, Διάρκεια: 18’39’’

Χωρίς αντίτιμο ή χρονικό περιορισμό.

Δημοφιλή