Στα πλαίσια της Aegean Regatta 2015 με αφετηρία τα Λιμνιά Βολισσού της Χίου το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χίου σε συνεργασία με το Δήμο Χίου, πραγματοποίησαν τα επίσημα εγκαίνια του νέου καταφυγίου τουριστικών σκαφών στα Λιμνιά, δυναμικότητας 55 θέσεων. Με αυτή την αφορμή συναντήσαμε τον κ. Μιχάλη Μπελέγρη, πρόεδρο του Λιμενικού ταμείου Χίου και την ομάδα του.
Μιχάλης Μπελέγρης, πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χίου
-Μιλάμε για την πρώτη οργανωμένη μαρίνα της Χίου. Ποιος είναι ο στόχος;
-Στόχος μας είναι η απρόσκοπτη λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, η εξέλιξή της, σε πόλο έλξης και φυσικά να ενταχθεί σε ένα γενικότερο δίκτυο οργανωμένων λιμενικών υποδομών περιμετρικά της Χίου. Μελλοντικός στόχος μας είναι φυσικά η δημιουργία ενός ανεξάρτητου φορέα διαχείρισης λιμενικών υποδομών, ο οποίος θα μπορεί να τις διαχειρίζεται με συνέχεια και συνέπεια. Φυσικά αυτό είναι ένα σενάριο που θα πρέπει να ωριμάσει στο μυαλό του κόσμου και θα συμβεί μόνο όταν η ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού και οι λιμενικές υποδομές αποκατασταθούν ως προς την αξία τους στα μάτια του κόσμου που τώρα λόγω αεργίας έχουν απαξιωθεί..
-Ήταν δύσκολο να στηθεί μια μαρίνα;
-Δεν θα το έλεγα ότι είναι δύσκολο να στηθεί. Δύσκολο είναι να λειτουργήσει, να αποκτήσει οργανόγραμμα, στόχους και όραμα.Φυσικά είναι δύσκολο να λειτουργήσουμε από την πρώτη χρονιά σωστά. Έχουμε ήδη διαπιστώσει πολλές αδυναμίες, ελλείψεις και προβλήματα που δε τα είχαμε προβλέψει. Η μαρίνα στην ουσία ξεκίνησε τη λειτουργία της, δύο μήνες πριν. Αποτελεί μεγάλο στοίχημα για εμάς να ανταποκριθούμε στις υψηλές απαιτήσεις τόσο της Aegean Regatta όσο και στο τούρκικο Ιστιοπλοικό Rally που μας επισκέφθηκε. Φυσικά το μεγάλο μας πρόβλημα αποτελεί ακόμη το θέμα της επέκτασης των εξωτερικών λιμενοβραχιόνων για την προστασία της μαρίνας από τους ισχυρούς νότιους ανέμους του χειμώνα. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο τότε η υποδομή θα αλλάξει επίπεδο και θα αποτελέσει το μοχλό ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής.
-Τι απαιτείται, ποιες οι απαραίτητες προϋποθέσεις;
-Δυστυχώς βρεθήκαμε σε άσχημη συγκυρία. Έχουμε όλες τις μελέτες ώριμες και κατατεθειμένες στο υπουργείο τουρισμού από τις αρχές Ιανουαρίου του 2015, αναμένοντας την έγκριση της τροποποιημένης χωροθέτησης από την επιτροπή λιμένων. Η επιτροπή αυτή δε συστήθηκε ποτέ από τα αρμόδια υπουργεία και έτσι δε καταφέραμε να στείλουμε το φάκελο στη διαχειριστική αρχή και να προλάβουμε το ΕΣΠΑ που τρέχει. Πλέον οι προσπάθειες μας επικεντρώνονται στην επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2014-2020. Φυσικά ακόμη και σήμερα που μιλάμε η επιτροπή δεν έχει συσταθεί. Μόλις το έργο ολοκληρωθεί, θα είμαστε έτοιμοι να λειτουργήσουμε τη μαρίνα βάσει οργανωμένου πλάνου. Η μαρίνα θα μπορεί τους μήνες από Απρίλιο μέχρι και Οκτώβριο να έχει τουριστική δραστηριότητα αξιοποιώντας την πολύ όμορφη πλευρά της δυτικής Χίου ενώ τους χειμερινούς μήνες να μπορέσει να μετατραπεί σε υποδομή για τη φιλοξενία και επισκευή τουριστικών σκαφών, ανοίγοντας πολλές νέες θέσεις εργασίας, σε μία περιοχή που το έχει πραγματικά ανάγκη.
Μιλάμε λοιπόν για την ενεργοποίηση του οριζόντιου άξονα που ενώνει το τόξο από τη Χαλκιδική, Σποράδες, Ψαρά και Χίο. Ενώ την αυξημένη τουριστική κίνηση από τις μαρίνες της Τουρκίας τις εξυπηρετούμε από τις ανατολικές υποδομές μας και κυρίως το νότιο τμήμα του κεντρικού λιμένα της Χίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την Τουρκία έχουμε 20-25 σκάφη κάθε Σαβατοκυριάκο.
Φυσικά για να καταστεί εφικτό το εγχείρημα απαιτεί εκπαιδευμένο προσωπικό, κάτι που προϋποθέτει κονδύλια όμως αυτό θα διασφαλίσει οτι η μαρίνα στο μέλλον θα κάνει απόσβεση του κεφαλαίου.
-Σήμερα πως λειτουργεί η μαρίνα και μάλιστα σε μια τέτοια εκδήλωση που συγκέντρωνει 70 σκάφη;
-Εμείς ως Λιμενικό Ταμείο Χίου δεν είχαμε αυτή την πολυτέλεια (σσ. να ξοδέψουμε κονδύλια χωρίς να έχουμε διασφαλίσει την πλήρη λειτουργία της μαρίνας χειμώνα καλοκαίρι) έτσι λοιπόν επιστρατεύσαμε όλη μας την ευρηματικότητα και ανθρώπους σε εθελοντική βάση ώστε να στηρίξουν τις ημέρες του μεγάλου event όπως η Aegean Regatta. Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου 20 εθελοντές επιστρατεύτηκαν για αυτές τις ημέρες, πέρασαν από ένα μίνι σχολείο για να πάρουν τις βασικές γνώσεις και όπως διαπιστώσατε έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό και εξυπηρέτησαν με άψογο τρόπο τους καλεσμένους μας. Η καινούργια υποδομή, η ύπαρξη συγκεκριμένου σχεδίου αξιοποίηση αλλά και η αγάπη τους για την περιοχή έδωσαν σε αυτούς τα απαραίτητα κίνητρα και σε εμάς τους συνεργάτες που χρειαζόμασταν.
-Μετά την Aegean Regatta;
-Από τη στιγμή που καταφέρουμε να κλείσουμε τον λιμενοβραχίονα (Μιλάμε για 10 - 18 μήνες στο ίδιο -πλάνο και με ένα συμβόλαιο για τεχνική υποστήριξη με την Sani Marina ή την Marina Cesme (Camper&Nicholson) ώστε να αποκτήσουμε την τεχνογνωσία και να στήσουμε τον οργανισμό που θέλουμε και να διαχειριζόμαστε όλα τα οργανωμένα καταφύγια τουριστικών σκαφών. Το πρώτο βήμα είναι ο λιμενοβραχίονας, το δεύτερο να εκπαιδευτεί το προσωπικό ώστε αρχίσει να δουλεύει η μαρίνα όπως δούλεψε αυτές τις ημέρες έχοντας απόλυτη πληρότητα και στη συνέχεια το dry docking.
-Μέχρι να φτάσουμε εδώ ποιο ήταν το πιο δύσκολο σημείο;
-Είχαμε την ατυχία να πέσουμε επάνω στην αλλαγή των κυβερνήσεων και όπως συνηθίζεται στην Ελλάδα εκλογές και αλλαγή υπουργών σημαίνει απόλυτη αδράνεια. Θα είχαμε τελειώσει με τις αδειοδοτήσεις και πιθανά με το έργο μέχρι το τέλος του χρόνου, αλλά δυστυχώς εδώ είναι Ελλάδα με τα καλά της και άσχημα της.
-Από την σύντομη παρουσία μας εδώ γίνεται αντιληπτό ότι έχετε αναλάβει εξ ολοκλήρου την αποπεράτωση και λειτουργία του έργου.
-Το έργο παραδόθηκε από τον ΕΟΤ στο Δήμο Χίου και ο δήμος στο Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χίου. Την σχεδίαση, ένταξη και αποπεράτωση του έργου την ανέλαβε ο κ. Χρήστος Ασπραδάκης από τον ΕΟΤ και η κ. Αναστασία Μαρκάτου διευθύντρια της διεύθυνσης τουριστικών λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού. Όταν παραλάβαμε χρειαζόταν ένα σχέδιο αξιοποίησης και λειτουργίας, κάποιες βελτιώσεις στο αγκυροβόλιο του καθώς και κτιριακές υποδομές. Επιλέξαμε να διεκδικήσουμε την φιλοξενία της Aegean Regatta και του τούρκικου Aegean Rally ώστε να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας και να δείξουμε στο κόσμο τι θα σημαίνει να υπάρχει μία μαρίνα σε πλήρη δραστηριότητα. Πλέον τόσο η αποπεράτωση όσο και η λειτουργία του βρίσκεται στη δική μας αρμοδιότητα.
Το συμπληρωματικό έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί από τον ΕΟΤ και το υπουργείο τουρισμού. Δυστυχώς όμως πέσαμε επάνω στη κατάργηση του ΕΟΤ και άρα δεν υπήρχαν τα αντίστοιχα κονδύλια για να καλυφθούν οι συμπληρωματικές μελέτες. Σε εκείνο το σημείο κατάλαβα ότι πρέπει να κινηθούμε εμείς. Αναλάβαμε όλες τις συμπληρωματικές μελέτες για να καλύψουμε την αρχική αστοχία και πλέον είμαστε στο τελικό στάδιο.
-Το έργο στα Λιμνιά σε τι ποσοστό αναπαριστά την δραστηριότητα του Λιμενικού Ταμείου Χίου;
Η δραστηριότητα του ΛΤΧ είναι πολύπλευρη, στην αρμοδιότητα του βρίσκεται το σύνολο των λιμενικών υποδομών, με την επιβατική και εμπορική δραστηριότητα, την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων, την εξυπηρέτηση των τουριστικών σκαφών καθώς και όλες τις κτηριακές εγκαταστάσεις εντός των χερσαίων ζωνών στους λιμένες. Τα Λιμνιά μολονότι έχουν μεγάλο όγκο παρά ταύτα αποτελούν μόλις το 10% από την δράση μας. Φυσικά για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας πρέπει να υπάρχει μία καλή ομάδα που θα δουλεύει σε όλα τα επίπεδα. Στον τομέα των μαρινών και των τουριστικών καταφυγίων είχα τη τύχη να έχω για συνεργάτιδες τρεις υπέροχες και ικανότατες κυρίες. Πρόκειται για την Βέρα Στείρου, τη Σωτηρία Δαββέτα και την Εύη Λαγού που οργάνωσαν και εκτέλεσαν με εξαιρετική ακρίβεια το πλάνο αξιοποίησης τόσο της μαρίνας των Λιμνιών όσο και των υπολοίπων τουριστικών υποδομών. Ειλικρινά χωρίς αυτές τίποτα δε θα είχε πραγματοποιηθεί και ειλικρινά νιώθω εξαιρετικά τυχερός που βρίσκονται δίπλα μου σε αυτή τη προσπάθεια. Η ομάδα έχει τη διεκπεραίωση, την επικοινωνία, ένα τεράστιο αντικείμενο με μεγάλο φόρτο εργασίας. Δεν σταματάμε ποτέ, στο Λιμενικό ταμείο έχουμε 27 υποδομές, από τα μικρά αλιευτικά καταφύγια έως τα μεγάλα έργα για τα οποία συζητάμε. Σήμερα βλέποντας τα 77 σκάφη μέσα στη μαρίνα νιώθω ότι πετύχαμε πολλά για πρώτη χρονιά, όμως αύριο το πρωί είμαι σίγουρος ότι θα θέλουμε να πατήσουμε στο επόμενο στάδιο.
-Ποια ειναι η σχέση του ΛΤΧ με την Aegean Regatta;
-Εμείς είμαστε οι οικοδεσπότες της διοργάνωσης για την φετινή χρονιά αφού εκκινεί από εδώ. Επιλέξαμε να το διαθέσουμε αυτές τις ημέρες, να γίνουν τα επίσημα εγκαίνια με αυτή την αφορμή και θεωρώ οτι είναι το ιδανικότερο ξεκίνημα για την μαρίνα έχοντας τόσα σκάφη και τόσο κόσμο. 77 κυβερνήτες, περίπου 600 άτομα ως πλήρωμα ήρθαν, είδαν τις υποδομές, εντόπισαν και τα θετικά και τα αρνητικά. Επιπλέον είναι το τέλειο παράδειγμα ώστε να αντιληφθούν οι κάτοικοι οτι τέτοια έργα μόνο κέρδος προσφέρουν και συνεπώς να το αγκαλιάσουν. Και το αγκάλιασαν, χωρίς τους εθελοντές δεν θα μπορούσαμε να ανταπεξέλθουμε μόνο 4 άνθρωποι. Περίπου 25 εθελοντές απο την Βολισσό ή κάποιοι που παραθερίζουν ασχολήθηκαν 1 εβδομάδα γιατί αναλάβαμε και την υποδοχή ενός τουρκικού ιστιοπλοϊκού event ως provagenerale. Οι εθελοντές είναι πάντα σημαντικό κεφάλαιο και εξασφαλίζουν τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην εξέλιξη.
-Είναι η μαρίνα το σημείο εκκίνησης για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού;
-Ταξιδεύοντας σε διάφορα μέρη και βλέποντας πώς λειτουργούν κάποια πράγματα, τα οφέλη που προκύπτουν από υποδομές αρχίσα να προτείνω να διεκδικώ και να προσπαθώ να το εξελίξω στον τόπο μου για τον τόπο μου. Η Aegean Regatta 2102 σας θυμίζω οτι ήταν εδώ - μαζί είμασταν πάλι - όμως λόγω υποδομής δεν μπορέσαμε να οργανώσουμε κάποιο event και να φιλοξενήσουμε τα σκάφη όπως θέλαμε ή να εμπλακεί ο εγχώριος πλυθησμός πιο άμεσα. Φέτος με την μαρίνα όπως είπαμε είχαμε εθελοντές, ο κόσμος το αγκάλιασε, ταυτίστηκε, υπήρξε σύμπνοια και μια κοινή θέση. Για ένα μήνα η περιοχή ζει καθημερινά στους ρυθμούς της μαρίνας, κόσμος περπατάει έρχεται ενημερώνεται και νιώθει την υποδομή δική του. Στην πραγματικότητα είναι δική τους, είναι το όχημα για την ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού και του ναυταθλητισμού. Η Χίος έχει υψηλές προδιαγραφές και μπορούν να γίνουν σπουδαία έργα με κοινό όφελος και σε μακρόχρονιο ορίζοντα. Είναι εύκολο να διοργωνώσεις 2-3 events να γίνουν μόδα περιστασιακά και μετά να σωπάσουν. Δεν είναι αυτός ο στόχος, να κάνουμε ένα έργο ως πυροτέχνημα, θέλουμε να έχει διάρκεια, και αυτό απαιτεί χρόνο. Η Χίος είναι νησί με ναυτική παράδοση, εδώ όλοι λίγο πολύ γνωρίζουν και ασχολούνται με την θάλασσα.
Έξυπνες Μαρίνες
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε στην Έλλάδα ότι το project τύπου «κάνουμε μεγάλες μαρίνες», αφορούσε την δεκαετία του '90. Εμείς δεν το προλάβαμε, το έκαναν οι Τούρκοι οι οποίοι έχουν μεγάλες πόλεις όπως η Σμύρνη και βεβαίως μπορούν και τις υποστηρίζουν. Αυτές οι μαρίνες πουλάνε ως προορισμό το Αιγαίο και τα ελληνικά νησιά. Θεωρώ οτι τώρα είναι η εποχή για τις «έξυπνες» μαρίνες και των μικρών καταφυγίων που θα έχουν 60-80 θέσεις και θα μπορούν να λειτουργούν ώς πόλος έλξης το καλοκαίρι, και τον χειμώνα ως πυλώνας για την ασφαλή φύλαξη και την συντήρηση των σκαφών. Έχουμε τους χερσαίους χώρους, έχει γίνει επίσης η σχετική μελέτη συμφωνα με την οποία ευνοείται η τοπική οικονομία σύνολικά.
Από τον Απρίλιο τα σκάφη θα πέφτουν στην θάλασσα, κάθε ιδιοκτήτης θα το παλαμβάνει έτοιμο για την θερινή περίοδο. Έτσι λοιπόν θα αρχίσει να ανακαλύπτει το νησί και τους φυσικούς θησαυρούς που διαθέτει.
Η συμβολή της ομάδας μου, της Σωτηρίας Δαββέτας, της Παρασκευής Λαγού και της Βέρας Στείρου είναι μείζονος και καθοριστικής σημασίας και τους οφείλω πολλά. Χωρίς την συγκεκριμένη ομάδα δεν ξέρω που θα ήμασταν, σήμερα κάναμε ένα βήμα παραπάνω, αύριο μας περιμένουν τα επόμενα που είναι πολλά και σημαντικά.
(Από αριστερά) Σωτηρία Δαββέτα, Βέρα Στείρου και Παρασκευή Λαγού η ομάδα που στελεχώνει το ΛΤΧ και είναι στο πλευρό του Μιχάλη Μπελέγρη.
Βέρα Στείρου:«Βοήθησαν πολύ όλοι, τα μαγαζιά, ο κόσμος, η τοπική κοινότητα. Οι κάτοικοι το χάρηκαν και αυτό φάνηκε στο αποτέλεσμα».
Σωτηρία Δαββέτα: «Η νέα μαρίνα άλλαξε τις ισορροπίες στην περιοχή και αγκαλιάστηκε από όλους. Είμαι πολύ χαρούμενη που αποτελώ μέλος αυτής της ομάδας και ζήσαμε αυτή την υπέροχη εμπειρία».