epanapatrismos-archaioteton
«Η Ελλάδα διεκδικεί την επιστροφή όλων των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών θησαυρών της και την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα», σημείωσε η Λίνα Μενδώνη.
Είχε κλαπεί τη δεκαετία του 1930 και είχε πωληθεί το 1936 σε Αμερικανό αρχαιοπώλη. Το 1971 κατέληξε κατόπιν δωρεάς στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.
Το ληκύθιο φέρει παράσταση μάχης Αθηνάς εναντίον Γίγαντα. Πρόκειται για εύρημα από την ανασκαφή του τάφου 14, στο νεκροταφείο του Κεραμεικού.
Κοσμεί τώρα το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και «αφηγείται» την ιστορία των αιώνων της ζωής της.
Ο επαναπατρισμός πολιτιστικών αγαθών αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας και υψηλής πολιτικής προτεραιότητας, δήλωσε η Λίνα Μενδώνη.
Είχε προσφερθεί το 1953 σε έκφραση ευγνωμοσύνης για την καθοριστική συμβολή του στη συμφωνία επανένωσης της Δωδεκανήσου με τον ελληνικό κορμό.
Είχαν απομακρυνθεί σε άγνωστο χρόνο και ήταν στην κατοχή Αμερικανού πολίτη.
Αίσιο τέλος σε μια πολυετή και απαιτητική διαδικασία. Το χρονικό της περιπέτειας.
«Η απόφαση του Δήμου του Αννόβερου και του Μουσείου August Kestner είναι η έμπρακτη απόδειξη της βούλησής τους να συμβάλλουν στην αποκατάσταση της βλάβης που υπέστη η πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας».
Η έκθεση που αφηγείται την ιστορία του επαναπατρισμού τους φιλοξενείται στο Φετιχιέ Τζαμί, στον Αρχαιολογικό Χώρο Ρωμαϊκής Αγοράς Αθηνών.