O οδοστρωτήρας της διάλυσης όσων θετικών έχουν πραγματοποιηθεί στον χώρο της Παιδείας συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Έμελλε στην πρώτη Κυβέρνηση της Αριστεράς, να είναι αυτή που όχι μόνο θα υποβαθμίσει κι άλλο τη Δημόσια Παιδεία, αλλά θα γκρεμίσει και όσα θετικά ξεκίνησαν κατά το παρελθόν, παρά τα τεράστια δημοσιονομικά προβλήματα. Μια τέτοια προσπάθεια ήταν η σταδιακή μετατροπή των Ολοήμερων Σχολείων σε Σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μία προσπάθεια που ξεκίνησε μερικά χρόνια πριν, με σκοπό την αλλαγή της αρνητικής στάσης πολλών οικογενειών απέναντι στα Ολοήμερα Σχολεία, τα οποία είχαν μετατραπεί σε παιδότοπους φύλαξης αντί να λειτουργούν ως χώροι ψυχοπαιδαγωγικής ανάπτυξης των μαθητών.
Τα παιδιά πλέον σχολούν στις 14:00, διαμορφώνοντας έτσι το σύνολο των διδακτικών ωρών σε 210 από 174. Οι επιπλέον αυτές ώρες χρησιμοποιούνται με σκοπό την ανανέωση των μεθόδων διδασκαλίας, οι οποίες από μετωπικές μετατρέπονται σε μαθητοκεντρικές - συνεργατικές - διερευνητικές - βιωματικές και διαθεματικές, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ενισχύονται τα γλωσσικά μαθήματα και η διδασκαλία των μαθηματικών. Εισάγεται η διδασκαλία της πληροφορικής, σε μια εποχή ολοένα και πιο ψηφιοποιημένη. Ενισχύεται η διδασκαλία των αγγλικών, με σκοπό τον περιορισμό της φροντιστηριακής παραπαιδείας, εισάγεται η Θεατρική Αγωγή και η Φιλαναγνωσία ενώ ενισχύεται και η Αισθητική Αγωγή. Η προαιρετική ζώνη 14:00-17:00 εμπλουτίζεται με δεύτερη ξένη γλώσσα, αθλητισμό, Μουσική, Εικαστικά και διεύρυνση της Θεατρικής Αγωγής και της μελέτης.
Τα Σχολεία, από χρονιά σε χρονιά αποκτούν νέους εκπαιδευτικούς στόχους, μετατρέπονται σε κύτταρα δημιουργίας, διευκολύνουν τους εργαζόμενους αλλά και τους άνεργους γονείς με μία ποιοτική, δωρεάν και επιστημονικά καταρτισμένη δομή απασχόλησης και μόρφωσης των παιδιών τους. Το ελληνικό δημόσιο Σχολείο αρχίζει, παρά τα προβλήματα λόγω ελλείψεων, να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής.
Στο σημείο αυτό, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και το γεγονός πως υπήρξαν και αντιδράσεις σε αυτές τις αλλαγές. Αντιδράσεις που εστίαζαν την προσοχή τους στις πολλές ώρες αλλά και στο φόρτο της ύλης, όπως διατυμπάνιζαν, χωρίς να αναγνωρίζουν ότι παράλληλα με την εισαγωγή νέων μαθημάτων, η ύλη μειώθηκε, δίνοντας έμφαση στις βιωματικές προσεγγίσεις και στις σύγχρονες διεθνείς τάσεις της αγωγής. Δεν έλειψαν και τα εθνικολαϊκιστικά συνθήματα εναντίον της εισαγωγής της πληροφορικής και των αγγλικών σε μικρές τάξεις, μη μπορώντας να αντιληφθούν αυτοί που τα εκστόμιζαν τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς της ζωής των παιδιών στον 21ο αιώνα.
Ως εδώ όλα καλά. Τι μάθαμε σήμερα;
Το Υπουργείο Παιδείας προτίθεται να καταργήσει τα Σχολεία ΕΑΕΠ, ενστερνιζόμενο τις απόψεις των πιο συντηρητικών και αντιδραστικών κύκλων, που επιθυμούν ένα Δημοτικό μικρό, χωρίς ευελιξία και κυρίως, ένα Σχολείο καρικατούρα των περασμένων εποχών. Ακούμε πως οι μαθητές θα σχολούν στη μία, θα καταργηθεί η πρωινή ζώνη, θα περιοριστούν δραστικά οι προσλήψεις Εκπαιδευτικών άλλων ειδικοτήτων και τελικά θα οδηγηθούμε σε ένα πισωγύρισμα πολλών δεκαετιών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Χιλιάδες νέοι Εκπαιδευτικοί που εργάζονταν στη δομή των Σχολείων ΕΑΕΠ θα απολυθούν, περιορίζοντας ουσιαστικά το εκπαιδευτικό δυναμικό του Δημοτικού Σχολείου σε έναν Δάσκαλο ανά τμήμα, κατά βάση ηλικιωμένο και με παρωχημένες ιδέες, μακριά από τις σύγχρονες τάσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ο Νίκος Φίλης διακηρύσσει ότι πρώτιστος στόχος του είναι η ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, χωρίς κενά. Αυτό που επιμελώς αποκρύπτει είναι ότι μεθοδεύει την επίτευξη αυτού του στόχου με μια αδιανόητη υποβάθμιση των δημόσιων Δημοτικών Σχολείων, που πλήττει καίρια το επίπεδο της μόρφωσης των παιδιών των πιο αδύναμων τάξεων αυτής της χώρας. Αυτών που εξαρτώνται από το δημόσιο σχολείο.
Προσωπική μου ευχή, οι σχεδιασμοί αυτοί να αποτύχουν. Το μέλλον ανήκει στην Εκπαίδευση και όσες αντιμεταρρυθμίσεις κι αν εφαρμοστούν, είτε για ιδεοληπτικούς είτε για δημοσιονομικούς λόγους, αργά ή γρήγορα θα καταπέσουν.
Στο χέρι μας είναι.